فهرست مطالب

استفاده خلاق از شیشه های هوشمند در طراحی اپارتمان چگونه است؟استفاده خلاق از شیشه های هوشمند در طراحی اپارتمان:در طراحی داخلی مدرن با استفاده از شیشه هوشمند و به سادگی زدن یک کلید، فضاهای داخلی مطابق با نیاز کاربر شخصی سازی می شود.

در طراحی مدرن فضای های مسکونی، زیبایی و فضای داخلی پکپارچه، جز لاینفک یکدیگر می باشد.

خریداران و اجاره کنندگان، فضاهای یک پارچه و مسطح و اتاق های چند منظوره را ترجیح داده و معماران و سازندگان خانه های مدرن به دنبال نوآوری و استفاده از دیوارهای کمتر و ایجاد فضاهای بزرگتر و مسطح هستند تا به این نیاز جواب دهند.

یکی از ستارگان این حرکت جدید شیشه می باشد. شیشه بطور گسترده در نمای خارجی و طراحی داخلی حتی به عنوان پارتیشن و مواد اولیه سازه استفاده می شود.

با استفاده از فناوری موجود در صنعت شیشه، امروزه معماران می توانند فضای مورد نیاز در یک خانه شلوغ را در فضاهای کوچکتر مانند آپارتمان ها را فراهم کنند.

در این خصوص شیشه های هوشمند امکان ارایه فضای مورد نیاز را براحتی فشردن یک دکمه فراهم می آورند. در این بخش برخی پیشنهادات اصلی استفاده از شیشه های هوشمند ارایه می گردد:

 

  1. نمای کلی (یا نمای پاناروما)

در طراحی داخلی سنتی بیشتر تمرکز بر روی عملکرد پنجره به عنوان منبع نور و ‌هوا است.

در صورتی که امروزه در طراحی خانه های مدرن و یا آپارتمان ها، علی الخصوص در برج های مسکونی و اداری، پنجره ها به گونه ای طراحی می گردند که علاوه بر موارد فوق ، ویو و منظره از طریق پنجره های پاناروما و یا پنجره های قدی (تمام شیشه) تامین گردد.

ضمن اینکه علاوه بر دیوارها در کف‌ و سقف نیز از شیشه استفاده می کردد. با استفاده از شیشه های هوشمند میزان شفافیت شیشه  و در نتیجه میزان نور ورودی به ساختمان قابل کنترل خواهد بود. در عین حال منظره و دید پاناروما از دست نخواهد رفت.

 

استفاده خلاق از شیشه های هوشمند در طراحی اپارتمان

 

  1. ایجاد فضای باز

در آپارتمان های امروزی عمده درخواست ها برای اتاق های چند منظوره و فضاهای با قابلیت تغییر سریع می باشد.

طراحان با استفاده از شیشه های هوشمند و جایگزین کردن آن با دیوار های سنتی )که جهت تقسیم فضای اپارتمان استفاده می شد و مانع دید می شدند) دید گسترده را در فضای آپارتمان و حتی پا گرد ها ایجاد می کنند.

با استفاده‌ کردن از شیشه هوشمند بجای دیوارهای سنتی چه در داخل وچه در فضای دور ساختمان حس فضای باز و گسترده تامین خواهد شد.

در صورت نیاز به حریم خصوصی، با مات کردن شیشه هوشمند می توان فضای مورد نیاز را براحتی ایجاد نمود.

تصور کنید در یک سوییت که اتاق خواب در یک طرف آن قرار دارد، بجای دیوار های سنتی جهت تفکیک فضا از شیشه هوشمند استفاده شود.

در اینصورت در حالت عادی فضای اتاق خواب جزء فضای اصلی سوییت خواهد بود و فضای گسترده ای را به شما ارایه می کند و درصورت نیاز و هنگام استراحت با مات کردن دیوار شیشه ای  فضای دنج و راحت برای استراحت کاربر ایجاد خواهد شد.

یا بطورمثال با استفاده از شیشه هوشمند بجای دیوار های حمام در اتاق خواب یا اتاق های هتل می توان دید فضای حمام را به فضای اتاق اضافه کرد و در صورت نیاز فرد یا میهمان هتل با زدن یک کلید حریم خصوصی مورد نیاز خود را ایجاد می کند.

 

  1. حفاظت از اشعه خورشیدی

در طراحی های مدرن استفاده از کف، سقف و دیوار های شیشه اي هر روز پر طرفدار تر می شوند. در عین حال می توان میزا نور و گرما را براحتی کنترل نمود. در کشورهایی که هوای بسیار گرمی دارند، تابش اشعه ماوراء بنفش خود یک مشکل اساسی می باشد.

شیشه های هوشمند قابلیت کنترل اشعه خورشیدی ماوراء بنفش و همچنین گرما را دارند. بنابراین ما را در مقابل اشعه UV  محافظت کرده و همچنین اتلاف انرژی را کاهش می دهند.

استفاده از شیشه های هوشمند یک انتخاب هوشمند جهت خانه های شخصی ، آپارتمان ها، لابی هتل ها ، مجتمع های مسکونی و برج ها و حتی فضا های مشترک می باشد.

با استفاده از شیشه های هوشمند می توان از حداکثر نور خورشید استفاده کرده و در صورت نیاز میزان نور یا شدت آن را به دلخواه تغییر داد.

 

  1. استفاده از طبیعت در طراحی و دکوراسیون

امروزه در محیط های شهری و مجتمع های آپارتمانی، ایجاد یک فضای طبیعی و سبز بسیار حائز اهمیت است.

شیشه های هوشمند جایگزین بسیار مناسب بجای درب و پنجره های سنتی بوده و با استفاده از آن مي توان طبیعت سبز را به فضای داخلی دعوت نمود که این خود باعث ارتباط بیشتر ساکنین با طبیعت اطراف خواهد شد.

می توان دیواره های بالکن ها و‌حتی کف آن را از شیشه هوشمند ساخت تا فاصله ساکنین و طبیعت را کاهش داد. ساکنین آپارتمان می توانند در صورت نیاز جهت راحتی خود یا ایجاد فضای خصوصی یا حتی موارد حفاظتی، دیوار های شیشه ای را مات کنند.

شیشه های هوشمند به طراحان خلاق کمک می کند تا فضاهای شهري را بدون فدا کردن مناظر یا فضا و حریم خصوصی به طبیعت نزدیک کنند.