فهرست مطالب

صنعت شیشه نمی تواند به سادگی و بدون استفاده از لیزر موفق عمل کند و خوشبختانه از آن جایی که تکنولوژی لیزر، مقرون به صرفه و کم هزینه است، از نظر اقتصادی مورد قبول می باشد. یکی از مثال های کاربرد لیزر، در پردازش شیشه های بسیار نازک در نمایشگرهاست که اغلب نمی توان این شیشه ها را با استفاده از ابزارهای مکانیکی برش داد. اما لیزر می تواند واحدهای شیشه ای عایق را به الگوهای بسیار ریزی بشکند، بی آن که تغییر قابل توجهی در ظاهر شیشه ایجاد گردد.

لیزرها حتی می توانند فرآیندهای حرارتی را فعال می کنند: پوشش های شیشه را می توان تا صدها درجه حرارت داد و سپس تغییراتی را اعمال کرد، بدون آن که خود شیشه در معرض این دما قرار بگیرد. این تکنولوژی مزایای بسیاری را به همراه دارد. استفاده از لیزر، هم چنین امکان ذخیره CO2 را نیز فراهم می کند و می توان از انرژی های جایگزین استفاده کرد.

برش لیزری دو مرحله دارد: ابتدا، خطی که برش داده می شود، باید سوراخ شود. سپس، شکافی در امتداد سوراخ کشیده می شود تا شیشه جدا شود. در این حالت، امکان تولید شیشه با ضخامت 12 میلی متر وجود دارد که البته این کار تنها برای شیشه های تخت امکان پذیر و شدنی می باشد. در مقابل، حفاری لیزر تنها یک مرحله دارد و این گونه است که لیزر از طریق صخامت شیشه هدایت می شود و در این فرآیند می توان طراحی های بیشتری را روی شیشه انجام داد، مانند جایی که شیشه باید خمیده باشد.

صنعت شیشه نمی تواند به سادگی و بدون استفاده از لیزر موفق عمل کند و خوشبختانه از آن جایی که تکنولوژی لیزر، مقرون به صرفه و کم هزینه است، از نظر اقتصادی مورد قبول می باشد0005

در هر دو فرآیند، انرژی ورودی از فرایندهای غیر خطی به دست می آید و می تواند باعث ایجاد تغییرات ساختاری در شیشه شود، به طوری که آسیبی به شیشه وارد نشود.

موسسه Fraunhofer برای سیستم های خورشیدی، اعلام کرده که شیشه های روکش دار، بخش جدایی ناپذیر ساختمان های مدرن هستند که علاوه بر تامین نور، تاثیر مثبتی را برای هزینه های انرژی ساختمان به همراه دارند. اما متاسفانه یکی از مزایای این پوشش ها این است که نه تنها تابش گرما، بلکه امواج الکترومغناطیس مورد استفاده برای ارتباط سیار و سرویس های داده را نیز منعکس می کنند که می توان لایه را در قطعات و با استفاده از لیزر برای حذف پوشش، ساختاردهی کرد.

اندازه قطعات نقش مهمی در بهبود دریافت امواج رادیویی در فرکانس های مختلف دارند. به طور مثال، استاندارد GSM با فرکانس 900 مگاهرتز به قطعاتی نیاز دارد که طول موج کمتر از 33 سانتی متر داشته باشند. اما در همه حال، به موضوع حفاظت حرارتی باید اهمیت داده شود و نکته بعدی این است که انتقال امواج رادیویی را نمی توان در تمامی محدوده های فرکانس افزایش داد، چرا که اندازه شبکه همیشه ثابت است.

تکنولوژی لیزر کورنینگ در صنعت شیشه

تکنولوژی لیزر کورنینگ (Corning)، از طیف وسیعی از سیستم های لیزری در توسعه سیستم های تولید کاملا خودکار استفاده می کند و مراحل فرآیند را انجام می دهد. هم چنین، از لیزر برای فرآیدهای فرسایشی برای شیشه و پوشش ها، مانند حفاری و شیار دار کردن و هم چنین انجام مراحل برش و جداسازی استفاده می شود. این تکنیک تولید نه تنها استحکام لبه و زبری سطح را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه دقت بالایی را در جداسازی قطعات به همراه دارد. پس می توان به این نتیجه رسید که لیزرها، کیفیت تولید محصولات شیشه ای را به طور موثری افزایش می دهند.

برای استفاد مقرون به صرفه از لیزر در صنعت شیشه، نیاز است که ماشین های تولیدی به صورت سفارشی برای محصول مورد نظر ساخته شوند که به تخصص بالایی هم نیاز دارد. برای این منظور، به سیستم های مناسب برای کاربردهای صنعتی و سطح بالایی از اتوماسیون نیاز است تا امکان استفاده حداکثری از لیزر فراهم گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شیشه های هوشمند، با کارشناسان ما در اسمارت ویو تماس بگیرید.