فهرست مطالب

پنجره یکی از اجزای جدایی ناپذیر معماری است که نه تنها زیبایی نما را به همراه دارد، بلکه امکان استفاده از نور طبیعی و به گردش در آمدن هوا را نیز فراهم می کند. یکی از موارد مهمی که در طول ساخت یک بنا به آن اهمیت داده می شود، این است که چه تعداد پنجره و در چه مکان هایی نصب شود که اهمیت این مورد در تهویه مناسب هوا و بهره مندی از نور کافی و طبیعی می باشد، پس بسیار مهم که پنجره مناسبی برای خانه انتخاب شود. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی انواع پنجره در معماری داخلی بپردازیم.

پنجره چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پنجره از اجزای مختلفی مانند فریم، شیشه و یراق آلات تشکیل می شود که ابعاد و اندازه های آن در هر ساختمانی متفاوت خواهد بود. هنگام ساخت پنجره باید پارامترهایی مانند ضریب انتقال حرارت و میزان حرارتی که داخل یا خارج می شود، شاخص خورشیدی و میزان استفاده ساختمان از انرژی خورشیدی و هم چنین میزان تهویه در نظرگرفته شوند. پنجره هایی که در معماری ساختمان ها و بناها مورد استفاده قرار می گیرند، باید در برابر ضربه مقاوم باشند، شفافیت بالایی داشته باشند و کمترین میزان گرما و حرارت را انتقال بدهند.

 

 

برای ساخت پنجره ها می توان از شیشه های مختلفی استفاده کرد، از جمله:
 شیشه های دو جداره که عایق بیشتری در برابر صوت و حرارت هستند و از چندین لایه تشکیل شده اند که ما بین آن ها گاز آرگون یا کریپتون قرار می گیرد.
 شیشه های سکوریتی که مقاومت بسیار بالاتری نسبت به شیشه های معمولی دارند و با استفاده از شوک حرارتی ساخته می شوند.
 شیشه های لمینت که از دو یا چند لایه شیشه خام یا سکوریت تشکیل شده اند و لایه میانی آن ها از جنس PVC است که خاصیت نشکن بودن به شیشه می دهد و در صورتی که شیشه دچار شکستگی شود، فرو نمی ریزد.
شیشه های خود تمیز شونده که جای لک روی این شیشه ها باقی نمی ماند و شرایط نگهداری آسانی دارند.

انواع پنجره در معماری ساختمان کدامند؟

انواع پنجره در معماری داخلی

انواع پنجره از نظر قاب

• پنجره چوبی. چوب از جمله مواد و متریالی است که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته، به همین خاطر از آن برای ساخت انواعی از پنجره ها نیز استفاده شده است. با این که امروزه کمتر از پروفیل چوبی برای ساخت پنجره استفاده می شود، اما از آن جایی که چوب رنگ پذیری بالایی دارد و عایق صداست، در برخی از نماها به کار برده می شود. در صورت استفاده از این پنجره، شرایط نگهداری و پیشگیری از پوسیدگی باید در نظر گرفته شود.
• پنجره فلزی یا آهنی. این نوع پنجره ها در معماری های قدیمی بیشتر استفاده می شد. این پنجره ها مقاومت بالایی در برابر تغییر شکل دارند و به راحتی می توان آن ها را به رنگ دلخواه در آورد اما نکته ای که وجود دارد این است که مقاومت شان در برابر رطوبت و بارندگی پایین است و می توانند وزن کلی ساختمان را نیز افزایش بدهند، که خطرات بیشتری را هنگام زلزله به همراه خواهد داشت.
• پنجره UPVC (کامپوزیتی). این پنجره ها به صورت دو جداره هستند که قابل بازیافت اند و عایق بسیار خوبی در برابر صوت و حرارت می باشند. این نوع از پنجره ها هم چنین ضد حریق هستند و نسبت به مواد شیمیایی و خوردگی ها مقاوم اند و وزن پایینی هم دارند و می توانند ایمنی سازه را افزایش بدهند.

بیشتر بخوانید(شیشه ی هوشمند در معماری)

انواع پنجره از نظر شکل ظاهری

• پنجره کشویی افقی. این پنجره ها همانند درب کشو باز و بسته می شوند و استفاده از آن ها بسیار راحت است.
• پنجره کشویی عمودی. این نوع از پنجره ها از بالا باز می شوند که در طراحی مدرن ساختمان ها، بیشتر از این نوع استفاده می شود.
• پنجره ثابت. پنجره هایی که کاملا ثابت هستند و امکان باز و بسته کردن شان وجود ندارد.
• پنجره منحنی. از این نوع پنجره به دلیل فرم منحنی که دارد بیشتر در مکان هایی مانند رستوران ها یا سالن ها استفاده می شود که زیبایی بیشتری را نیز به همراه دارد.
برای خرید پنجره مناسب و متناسب با طراحی و معماری ساختمان و سازه خود، با کارشناسان ما در اسمارت ویو تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید(شیشه ی هوشمند )