فهرست مطالب

خانه‌ هوشمند، دفتر هوشمند، چندین سال است که استفاده از فناوری های هوشمند در خانه هایمان پیوسته در حال افزایش است. دستگاه های متصل به اینترنت مانند آمازون اکو، گوگل هوم و محصولات اسمارت هوم هایوز به شما امکان می دهند خانه تان را از اسمارت فون‌تان کنترل کنید. به شما امکان می دهند موسیقی را در هر اتاق روشن کنید، چراغ ها را از راه دور روشن کنید، دما را افزایش دهید و حتی خانه تان را تمیز کنید- همه اینها با یک کلیک ممکن می شود.

این دستگاه ها فقط در مورد راحتی نیستند؛ گجت های هوشمند نیز می توانند راندمان انرژی را در منزل بهبود دهند-به شما کمک می کنند در هزینه انرژی و گرما صرفه جویی کنید- و شما را از هر گونه مزاحم یا فعالیت مشکوک با خبر می کنند.

 

 

تغییر جهت به دفتر کار

اما فناوری هوشمند دیگر فقط برای منزل نیست. کسب و کارها نیز می توانند از ادغام دستگاه های متصل به اینترنت در محیط کارشان بهره ببرند- به بهینه سازی فرایندها، بهبود کارآیی و تقویت چابکی کمک کنند. بسیاری از کسب وکارها در حال حاضر از تکنولوژی های SaaS مانند Expensify، Xeno و Square برای گزارش دهی، فاکتورنویسی و مدیریت داده استفاده می کنند. پس چرا با فناوری هوشمند یک گام به جلو برنداریم؟

مثلا، اگر نیروی کار پراکنده ای دارید، می توانید از تکنولوژی هایی مانند Microsoft Surface Hub برای چابک‌تر شدن در استراتژی‌های همکاری‌تان و از بین بردن شکاف بین تیم‌های از راه‌دور استفاده کنید. Hub دستگاه‌های متعدد را بصورت بی‌سیم وصل می‌کند و افراد را به یک وایت‌بورد دیجیتالی و اپ‌ها و کنفرانس تلفنی وصل می‌کند. این فناوری امکان یادداشت‌برداری دیجیتالی و کنفرانس ویدیویی و طوفان مغزی آنی را می‌دهد- مهم نیست تیم‌هایتان در کجای دنیا قرار دارند.

دستگاه‌هایی مانند Ring Video Doorbell و دوربین‌های امنیتی Kuna Toucan Security Camera نیز راه حل های امنیتی قابل‌دسترسی و مقرون به صرفه برای کسب‌وکارهایی فراهم می کنند که قادر نیستند هزاران پوند صرف پیاده سازی CCTV بسیار پیچیده کنند. Kuna Toucan براحتی با هر گونه لوازم برقی سازگار می شود و از طریق اپ‌ خود هم امنیت و هم کنترل فراهم می کند- درحالیکه فناوری Ring به شما هشدار می دهد آیا بازدیدکننده‌ای پشت درب منزل است، به آنها امکان می دهد از طریق ارتباط دو طرفه قبل از ورود صحبت کنند.

خانه‌ هوشمند، دفتر هوشمند

فناوری هوشمند نیز به کسب و کارها کمک می کند فرایندها را خودکار کنند. آمازون اکوز را می توان در مناطق عمومی نصب کرد و با دیگر دستگاه‌های هوشمند سازگار برای کنترل تلویزیون، چراق برق و دمای دفتر طبق هوای بیرون سازگار کرد و حتی اگر دارای حساب کاربری در آمازون پرایم هستید، می‌توانید فورا لوازم را سفارش دهید. آلکسا برای کسب‌وکارها نیز به کارکنان امکان می دهد اتاق های جلسه را رزرو کنند و کنفرانس های تلفنی را فقط با استفاده از صدایشان شروع کنند.

این فناوری های «راه‌اندازی کنید و فراموش کنید» نیز روز به روز پیچیده‌تر می‌شوند. خیلی زود، دستگاه‌ها قادر به پیش‌بینی نیازهای کارکنان هستند و می‌توانند متعاقبا بدون معطلی وارد عمل شوند. برنامه های تمیزکردن، سفارش لوازم و حتی رزرو کردن ترتیبات سفر را می توان خودکار کرد- و وقت ارزشمند را برای کسب‌وکارها آزاد کرد.

تکنولوژی هوشمند نیز در زمان، پول و منابع کسب وکارها صرفه‌جویی می‌کند؛ به آنها کمک می کند هوشمندانه‌تر نه سخت‌تر کار کنند. چه کسی است که بگوید این ادارات هوشمند در آینده به ساختمان‌های اداری کاملا هوشمند تبدیل نخواهند شد؟ این فرایند با کنترل دما، نورپردازی اتوماتیک، سیستم‌های ورودی تشخیص چهره و کامپیوترهایی که به محض اینکه حس کنند ماشین‌تان وارد پارکینگ شده است، راه‌اندازی و فعال می‌شوند، تکمیل می‌گردد.

 

اما با چه هزینه‌ای؟ مانند بیشتر دستگاه‌های فناوری، اشکالی وجود دارد. هنگام استفاده از فناوری هوشمند در کسب وکارتان، امنیت بزرگترین عامل خطر می شود. مردم به سرعت به این گجت‌ها وابسته می‌شوند، بنابراین برای کارکنان مهم است که از تهدیدهای احتمالی و خطرات پنهان در استفاده از آنها آگاه باشند.

هک کردن نگرانی عمده با تکنولوژی هوشمند است. این گجت‌ها از فایروال‌ها یا سطوح حفاظت کامپیوترها برخوردار نیستند و همین امر آنها را به هدف آسانی برای حملات تبدیل می کند. بنابراین، اگر روزنه‌ی امنیتی در یک دستگاه وجود داشته باشد، قطعا مجرمان اینترنتی آن را پیدا می کنند و از آن بهره مند می شوند.

اگر دستگاه اطلاعات شخصی مانند جزئیات کارت اعتباری را ذخیره کند، می تواند برای کسب و کارتان فاجعه‌آمیز باشد. هکرها حتی می‌توانند کل سیستم را کنترل کنند و فناوری هوشمند را به باد دهند که به همین دلیل است که آگاهی نحوه ی ذخیره سازی این دستگاه‌ها و استفاده از داده‌هایتان مهم است. همچنین هر فناوری هوشمندی که شامل دوربین یا میکروفون می شود را می توان بطور بالقوه از راه دور فعال کرد- بدون اینکه حتی متوجه شوید. بنابراین، باید آگاه باشید و با شرایط و ضوابط دستگاه و همچنین مجوزهای نرم‌افزاری آن  آشنا شوید تا از کسب‌وکارتان در برابر استراق سمع کنندگان محافظت کنید.

برای آگاهی از اینکه چه اتفاقی در بخش‌های تجاری اسمارت هوم و اسمارت آفیس رخ می‌دهد، باید وارد Home Depot یا Lowe شد. سیستم‌ها و دستگاه‌های مستقل از گرمایش و تهویه‌ی مطبوع تا آلارم‌های دی‌‌اکسید کربن و دود، سیستم‌های امنیتی، لوازم آشپزخانه، شوینده‌ها و خشک‌کن‌ها و آبگرمکن‌ها و نرم‌کننده‌های آب  همه از طریق پی‌سی، اسمارت فون یا دیگر دستگاه‌های متصل به اینترنت بهم وصل می‌شوند.

لوازم برقی نه تنها انرژی را تامین می‌کنند، بلکه «مترهای هوشمند» مصرف انرژی را گزارش و نظارت می‌کنند و جدیدترین شبکه اسمارت هوم شامل سیستم‌های برق بک‌آپ، تاسیسات پانل خورشیدی و دیگر فناوری های نوظهور می شود.

هر فناوری جدید برندگان و بازندگانی دارد. فناوری مشاغلی برای برخی ایجاد می‌کنند، اما برخی از آنها جانشین می‌شوند. چه کسی باید بیش از همه نگران باشد که فناوری اسمارت هوم آنها را از کار بیکار می‌کند؟ چه کسانی پیشرفت‌گریزهای انقلاب اسمارت هوم هستند؟ تنها دو گروه هستند که می‌توانیم شناسایی کنیم: همه‌ی آن دختران نوجوانی که دیگر برای پرستاری از نوزاد لازم نیستند، زیرا پدر و مادر می‌توانند از راه‌دور از هر کجا از آنها مراقبت کنند و همه‌ی آن دزدانی که برای آنها امکان ورود به خانه وجود ندارد.

همه‌ی آن دستگاه‌ها و سیستم‌هایی که داده‌ها را ارسال و دریافت می‌کنند می‌توانند به سرعت جریان داده ایجاد کنند. هر دستگاه یا وسیله‌ی جدیدی که به شبکه‌ی اسمارت هوم یا اسمارت آفیس اضافه می‌شود، اوضاع را بدتر می کند. وقتی داده‌ها سیستم را مسدود می‌کنند، این ریسک وجود دارد که وقتی سیستم خراب می‌شود، ارتباطات حیاتی از بین خواهد رفت.

یک گزینه برای نظارت از راه‌دور مادربزرگ یا پدربزرگ ردیابی حرکت حیوانات خانگیست. این فناوری بسیار هوشمندانه بر سلامتی شخص از طریق سگ یا گربه‌ نظارت می‌کند. اگر سگ در اطراف می‌پلکد و بالا و پایین می‌پرد و پارس می‌کند، اتفاق بدی افتاده است. بااین حال، وقتی سگ هیچ حرکتی نمی‌کند، آیا به این معناست که مادربزرگ زمین خورده است؟ یا در حال چرت زدن است؟ بیمار است؟ یا فقط تلویزیون تماشا می‌کند؟

این نوع فناوری از سنسورها برای ردیابی حرکت ساکن ساختمان یا حیوانات اهلی ساکن ساختمان براساس آنچه که برای مالک و نصاب سیستم جواب می‌دهد، استفاده می‌کند. فناوری فرضیات مهمی در مورد مجموعه ای از الگوریتم ها برای آنالیز کردن داده‌ها و اتخاذ چنین تصمیماتی مطرح می‌کند. اگر پدر همیشه ساعت 2 بعد از ظهر چرت می‌زند و سگ‌اش در کنارش می‌خوابد، چنین بی‌حرکتی معمولا مد نظر قرار می‌گیرد. ناهنجاری‌ها در روال روزانه توسط الگوریتم و مانیتور اطلاع داده می‌شود.

 

امتیازنامه‌ی شماره 8,478,450  آمریکا برای «روش و سیستم کنترل قدرت» مستقیما مدیریت بهتر مصرف انرژی را بوسیله‌ی شبکه‌ای از دستگاه‌ها و لوازم در نصب اسمارت هوم یا اسمارت آفیس خطاب قرار می‌دهد. یک بازیگر کلیدی نوظهور در بخش IoT مدیریت انرژی گواهی شده است که زیرساخت برقی، مکانیکی، فرایندی و ساختمان را در خانه یا اداره با تعیین راه‌حل‌های بهینه برای کاهش مصرف انرژی بصورت مقرون‌به‌صرفه ادغام می‌کند.

آینده اسمارت هوم و اسمارت آفیس یک سیستم مبتنی بر پروتکل اینترنت است که ایمن و در عین حال غیرقابل نفوذ و ارزان است. این سیستم از یک استاندارد جهانی با همه فناوری های شخص ثالث استفاده می‌کند که شامل جدیدترین لوازم برقی «مترهای هوشمند» و همه دستگاه‌ها و قطعات سیستم زیگ‌بی می‌شود.

این پورتفولیو نشان می‌دهد که نسل بعدی اسمارت هوم‌ها و اسمارت‌ آفیس‌ها شامل موارد زیر می‌شود: سیستم‌های مدیریت انرژی که کنترل و نظارت کامل دستگاه‌های هوشمند را از هر مکان از طریق اینترنت در برمی‌گیرد، یک پانل کنترل متر هوشمند که مصرف انرژی هوشمند و غیرهوشمند را گزارش می‌دهد، گزارش‌دهی مصرف دقیق بوسیله‌ی دستگاه فردی، کنترل دستگاه‌ها (خاموش یا روشن کردن دستی یا در محل یا از راه دور یا خاموش و روشن کردن برنامه‌ریزی شده توسط کاربر)، گزینه‌های نمایش سفارشی‌شده که به کاربران اسمارت هوم و اسمارت آفیس امکان گزارش داده‌ها به آنها در فرمت‌های مختلف می‌دهد و یک کنترل باتری هوشمند که اطمینان می‌دهد دستگا‌ه‌های قابل شارژ مجدد طول عمر مطلوبی دارند، زیرا سیستم مانع از بیش از حد شارژ شدن‌شان می‌شود.

این نسل بعدی فناوری با مدیران‌اش از طریق شبکه‌ی IoT با استفاده از هر دستگاه هوشمند (تبلت، کامپیوتر رومیزی،اسمارت‌فون و غیره) با انتشار پیام‌ها، تصاویر یا ویدیوها در سراسر شبکه‌ی داخلی یا از طریق اینترنت وای‌فای رمزگذاری شده ارتباط برقرار می‌کند.