فهرست مطالب

راه‌حل‌های تجاری و تامین بودجه  سیستم مدیریت ساختمان :

به محض اینکه طرح تجاری برای بروزرسانی یک BMS توسعه یافت، باید راه‌حل‌های تجاری و تامین بودجه  سیستم مدیریت ساختمان مد نظر قرار گیرد. حفظ و نگهداری سیستم ضروریست، خصوصا اگر مزایای یک BMS مدرن باید شناسایی شود و در نتیجه در این بخش به عنوان بخشی از ملاحظات تجاری درج می‌شود.

تامین بودجه و ترتیبات تجاری اغلب در یک راه‌حل قرار می‌گیرند، خصوصا وقتی مشتریان به دنبال تامین منبع بودجه خارجی هستند.

راه‌حل‌های تجاری مدیریت ساختمان

تدارکات

شکل تدارکات انتخاب شده به نوع سازمان، دامنه‌ی کارها و اینکه آیا نصب BMS یک برنامه‌ی مشخص یا بخشی از پروژه ساختمانی وسیع‌تر است، بستگی خواهد داشت. گزینه‌ها نیز شامل تدارکات سنتی می‌شوند که در آن طراحی و تامین شامل ساختمان، طراحی و ساخت می‌شود که در آن یک مقاطعه‌کار واحد مسئولیت را برای طراحی، تامین و نصب برعهده می‌گیرد.

برای قراردادهای طراحی و تامین، لازم است که شرح مکتوبی از مشتری برای اطمینان از راه‌حل‌ کنترل رضایت‌بخش آماده شود.

گزینه‌های تامین بودجه

از آنجا که BMS یک سرمایه‌گذاری صرفه‌جویی در انرژیست، طیفی از وام‌های بالقوه دردسترس است و گزینه‌های قرارداد عملکرد انرژی در ادامه بررسی خواهد شد.

وام‌ها

سالیکس

امور مالی سالیکس در اسکاتلند توسط دولت اسکاتلند برای حمایت از صرفه‌جویی در بهره وری انرژی در بخش‌هایی از بخش عمومی تامین بودجه شده است. این شرکت اخیرا طرح وام‌های بهره‌وری انرژی سالیکس را برای ارائه خدمات به همه بخش عمومی اسکاتلند گسترش داده است.

بااین‌حال، باید ذکر کرد که هنوز مقوله‌های مدیریت و حسابداری مرتبط با پذیرش امور مالی سالیکس در NHS در اسکاتلند وجود دارد. طرح سالیکس به سازمان‌های بخش عمومی واجدشرایط امکان درخواست وام بدون بهره جهت تامین مالی 100 درصد از هزینه‌های پروژه‌های صرفه‌جویی در انرژی مناسب می‌دهند.

گزینه‌های تجاری

قرارداد عملکرد انرژی (EnPC)

EnPCها مکانیسم جایگزین تامین مالی هستند که برای سرعت بخشیدن به سرمایه‌گذاری در صرفه‌جویی در انرژی مقرون به صرفه یا فناوری های انرژی قابل تجدید هم برای بخش خصوصی و هم برای بخش عمومی طراحی شده اند.

ارائه‌دهنده‌ی EnPC «صرفه‌جویی تضمین شده» را پیشنهاد می‌دهد، بطوری‌که بهبود و پیشرفت صرفه جویی در هزینه‌ی انرژی را که برای سرمایه‌ی‌ پروژه در طول قرارداد کافیست، تولید خواهد کرد.

بعد از مدت قرارداد، همه‌ی صرفه‌جویی‌ها در هزینه بر مشتری تحمیل خواهد شد. EnPC ها معمولا با قراردادهای مدیریت مرتبط هستند و می‌توانند راهی برای دسترسی به تامین‌بودجه‌ی شخص ثالث از طریق شرایط تدارکات درج شده در قرارداد باشند. طبق یک EnPC، خطرات عملکرد را برعهده می‌گیرد، اما قرارداد می‌تواند پیچیده باشد و می‌تواند از نظر مالی برای مشتریان سنگین باشد.

به اشتراک‌گذاری مزایا از طریق تامین خدمات

اگر مشتریان یا مقاطعه‌کاران نخواهند وارد قرارداد از نوع «صرفه‌جویی تضمین‌شده» شوند، امکان دارد یک قرارداد «صرفه‌جویی اشتراکی» را بتوان منعقد کرد که به موجب آن صرفه‌جویی «ثبت‌شده» بین مشتری و BMS یا مقاطعه‌کار ارائه دهنده‌ی خدمات به اشتراک گذاشته می‌شود.

برای ایجاد یک قرارداد صرفه‌جویی «اشتراکی» یا «تضمین‌شده»، لازم است یک دوره‌ی پایه برای اندازه‌گیری عملکرد سیستم BMS  مثلا طی یک دوره‌ی 12 ماهه ایجاد شود. همچنین لازم است «متغیرهای» کلیدی مانند آب و هوا و ساعات اشغال تعیین شود.

همچنین شناسایی ضروری خواهد بود و عوامل دیگری مانند الزام به افزایش دما که ممکن است بر تغییر عملکرد اثر گذارد در طول یک دوره‌ی گزارش‌دهی مشخص تغییر می‌کند.

قراردادهای تعمیر و نگهداری

گرچه کنترل مدرن در کل بسیار قابل‌اعتماد است، اما اجزا با قطعات متحرک مانند فعال‌کننده‌های سوپاپ و دیافراگم در معرض فرسایش قرار دارند و اجزای دیگر مانند سنسورها در معرض آسیب یا تخریب قرار دارند. تعمیر و نگهداری BMS برای اطمینان از اینکه سیستم‌های کنترل پیوسته عملکرد کارآمد و موثری دارند، ضروریست.

تعدادی گزینه برای در برگرفتن تعمیر و نگهداری در تنظیمات تجاری BMS وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • با استفاده از کارمندان داخلی برای سازمان‌های بزرگتر با سیستم‌های گسترده یا پیچیده مانند بیمارستان‌ها یا دانشگاه‌ها، اغلب تعمیر و نگهداری توسط کارکنان فنی داخلی انجام می‌شود. این کارکنان ممکن است فعالیت‌های تعمیر و نگهداری روزمره را برعهده گیرند و تحقیق و تعمیر اولیه را انجام دهند، درحالی‌که مقاطعه‌کاران ویژه‌ی BMS را برای کارهای پیچیده‌تر فرا می‌خوانند.
  • مقاطعه‌کاران تعمیر و نگهداری- تعدادی سازمان وجود دارد که قراردادهای تعمیر و نگهداری را فراهم می‌کنند، اینها شامل موارد زیر می‌شود:

-تولیدکننده‌ی سیستم کنترل –بیشتر تولیدکنندگان خدمات تعمیر و نگهداری را برای تجهیزات شخصی‌شان ارائه می‌دهند.

-یکپارچه‌کنندگان سیستم- اینها شامل شرکت‌های محلی کوچک تا سازمان‌های ملی بزرگ‌تر با دفاتر منطقه‌ای و تعداد افرادی که قادر به ارائه خدمات دفتری 24 ساعته هستند، می‌شوند. تعدادی از این شرکت‌ها مجوز کار با برخی از سیستم‌های تولیدکننده را دارند.

-شرکت‌های مکانیکی و الکتریکی (M&E)- تعدادی از مقاطعه‌کاران M&E یک بخش تعمیر و نگهداری BMS را اداره می‌کنند که اغلب یک شرکت مستقل است.

-مقاطعه‌کاران FM- تعدادی از مقاطعه‌کاران FM تعمیر و نگهداری BMS را با استفاده از تیم متخصص داخلی‌شان یا بوسیله‌ی مقاطعه‌کاری فرعی برای مقاطعه‌کار تعمیر و نگهداری BMS انجام می‌دهند.

چندین نوع قراردادهای تعمیر و نگهداری BMS شامل موارد زیر می‌شوند:
  • خدمات استاندارد
  • خدمات کاملا جامع
  • خدمات دفتری
  • خدمات عملکرد انرژی ارتقا یافته
هر گزینه‌ای که انتخاب شود، مهم است که قرارداد با دقت مشخص شود و باید شامل عناصر زیر شود:
  • بروزرسانی نرم‌افزار
  • بک‌آپ‌گیزی از داده‌ها
  • تنظیم تماس‌های اورژانسی
  • استاندارد عملکرد برای سیستم کنترل ساختمان

لازم به ذکر است که صرف‌نظر از اینکه چگونه یک قرارداد مدیریت و عملیات BMS راه‌اندازی می‌شود، تجربه نشان می‌دهد که بهترین نتایج BMS زمانی حاصل می‌شود که BMS تحت کنترل شخصی داخل سازمان مشتری قرار دارد و قادر است نظرسنجی ارائه کند تا مطمئن شود که مقاطعه‌کار تعمیر و نگهداری اهداف عملکرد عملیاتی مطلوب را برآورده می‌کند.

بهینه‌سازی عملکرد و نوآوری

درحالیکBMS جدید صرفه‌جویی در انرژی و مزایای عملیاتی را فراهم خواهد کرد؛ نوآوری در دامنه‌ی خدمات ارائه شده توسط خدمات دفتری ممکن است بصورت اساسی مزایای BMS را افزایش دهد. فرایند تدارکات فرصتی برای مشخص کردن سطح حمایت «ارزش افزوده» که نیاز دارید، فراهم می‌کند، از جمله سطحی از  نوآوری که ارزش و مزیت BMS را فراتر از آنچه در بسته‌های پشتیبانی استاندارد ارائه می‌شود، افزایش خواهد داد. این امر ممکن است شامل صرفه‌جویی در هزینه‌ی اضافی از طریق شناسایی اولیه پاسخ سریع به آلارم‌ها و نواقص شود.

توسعه‌ی مشخصات عملکرد

جزئیات جنبه‌های خاصی از مشخصات نظارت و کنترل در بخش 6 و 7 راهنمای مشخصات BMS ارائه شده‌اند. این بخش «مشخصات ورودی» که با مقوله‌های ظرفیت سیستم سروکار دارد را پوشش می‌دهد.این امر تعداد و ظرفیت ایستگاه‌های حومه، ظرفیت ارتباطات سیستم و الزامات حفاظت، طیف کنترل، انواع سیستم‌های ارتباطی در محیط سایت، سطح بازده گزارشدهی مورد نیاز و میزان ظرفیت لاگ و هشدار را مشخص خواهد کرد.

راهبرد عملیاتی و کنترل

توجه کنید که بیشتر جزئیات در بخش‌ 5 و 6 راهنمای مشخصات BMS فراهم شده است.

در ادامه، خلاصه‌ای از راهبرد عملیاتی و کنترل برای BMS ها وجود دارد:

  • یک راهبرد کنترل که مقوله‌های مربوط به محیط و ساختمان مانند اهمیت رطوبت، دما و کنترل تهویه را شناسایی می‌کند.
  • توسعه‌ی مخزن استانداردی از راهبردهای کنترل برای کارخانه مشترک
  • توسعه راهبردهای استاندارد زنگ
  • توسعه فهرست استانداردی از نقاط داده که باید در هر راهبرد کنترل نظارت شود

علاوه بر راهبرد کنترل، دیگر الزامات ارزیابی و مشخصات BMS باید شامل ترکیبی از برخی یا همه موارد زیر شود:

  • سازگاری با BMS فعلی در صورت لزوم
  • تعیین اطلاعات سریع در مورد جایگاه کارخانه
  • توانایی ورود و بایگانی کردن داده‌ها برای اهداف مدیریت انرژی
  • توانایی وارد کردن داده‌های فعالیت یا اشغال برای فراهم کردن گزارش‌دهی عملکرد ساختمان
  • توانایی وارد کردن دیگر داده‌های بهم وابسته برای اینکه سیستم BMS بتواند گزارش‌های محک زنی را فراهم کند
  • شناسایی الزامات تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده و واکنشی
  • سهولت گسترش برای گسترش ساختمان یا مناطق کنترل اضافی
  • توانایی شناساندن عملکرد عناصر در BEMS از حیث انعطاف‌پذیری گزارش‌دهی
  • مدیریت و دسترسی به یک BMS

افزایش عملکرد و نوآوری

بسیاری از حوزه‌های نوآوری حول سیستم‌های BMS و خدمات پشتیبانی اکنون بر ارائه‌ی خدمات انرژی برای کمک به مالکان ساختمان در مدیریت استفاده از انرژی در محل و دیگر مصارف انرژی بصورت کارآمدتر متمرکز است.