فهرست مطالب

شیشه هوشمند خود تمیز شونده

شیشه هوشمند خود تمیز شونده به شیشه هایی گفته می شود که سطح شان تمیز باقی می ماند. در ساخت این شیشه ها از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم استفاده می شود که خاصیت ضد لک دارند و در تعداد دفعات و هزینه های تمیز کردن صرفه جویی خواهد شد. از این شیشه ها می توان در ساختمان بلند که تمیز کردن شیشه ها کار دشواری است، استفاده کرد.

از این نوع شیشه چه می دانید

همان طور که از نام شیشه هوشمند خود تمیز شونده پیداست، شیشه می تواند تمام کثیفی و گرد خاک موجود روی سطح را تمیز کند و هزینه های مربوط به نگهداری را به حداقل برساند. شیشه های معمولی به دلیل فرورفتگی هایی که روی سطح شان وجود دارد، عامل کثیفی را به خوبی نشان می دهند، اما اکسید تیتانیوم موجود در سطح این شیشه ها، باعث می شود تا سطح شیشه کاملا صاف و مسطح باشد و کثیفی روی آن باقی نماند. در واقع، سطح این شیشه ها به گونه ای است که بارش باران یا آب ریختن می تواند هر نوع کثیفی را به خوبی از روی آن ها بردارد.

نحوه عمل این شیشه

نحوه عمل شیشه هوشمند خود تمیز شونده بر اساس دو خاصیت فوتوکاتالیستی و آب دوستی می باشد، که:

• فوتو کاتالیستی، فرآیندی است که با نور فعال می شود و تیتانیوم دی اکسید به عنوان یک فوتوکاتالیست عمل می کند، به این صورت که زمانی که اشعه های ماورا بنفش نور خورشید به سطح شیشه برخورد می کنند، الکترون تولید می شود که این الکترون ها با مولکول های آب موجود در هوا ترکیب می شوند و رادیکال هیدروکسیل تولید می کنند که این رادیکال ها، کثیفی را به ذرات کوچکی تجزیه می کنند که به راحتی با آب یا باران شسته می شوند.

• آب دوستی، نانو ذرات تیتانیوم دی اکسید، خاصیل آب دوستی دارند، به این معنا که زمانی که آب یا باران با کثیفی های روی شیشه برخورد می کند، به طور یکنواخت بر روی سطح شیشه پخش می شود و دیگر هیچ اثری از کثیفی باقی نخواهد ماند.

ویژگی شیشه هوشمند خود تمیز شونده

از جمله ویژگی های منحصر به فرد شیشه هوشمند خود تمیز شونده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پس زدن آب، روغن و هر نوع کثیفی از روی شیشه
• رسوب نگرفتن شیشه
• باقی نماندن جای اثر انگشت روی شیشه
• پاک شدن گل و لای از روی شیشه با آب باران
• مقاوم در برابر خوردگی و خط و خش
• یکنواخت تر شدن سطح شیشه
• بهبود دید در شرایط نامطلوب آب و هوایی
• کاهش هزینه های مربوط به نگهداری از شیشه

کاربرد شیشه هوشمند خود تمیز شونده

از شیشه هوشمند خود تمیز شونده تنها برای پنجره ساختمان ها استفاده نمی شود، بلکه برای نمای ساختمان ها و پانل های خورشیدی یا حتی خودروها نیز مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید که این شیشه ها خاصیت آنتی باکتریال نیز دارند و ذرات باکتریایی در اثر فرآیند فوتوکاتالیست به خوبی از بین می روند و همین ویژگی باعث شده تا استفاده از این شیشه ها بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.

آیا می توان شیشه های معمولی را به شیشه خود تمیز شونده تبدیل کرد؟

برای تولید این شیشه نیاز است که ذرات نانو اکسید تیتانیوم را دیگر عناصر دوبت کرد و بعد از سنتز، به عنوان پوشش روی سطح شیشه قرار داد که بهتر است شیشه غوطه ور سازی شود که محلولی از نانو دی اکسید تیتانیوم تهیه شود و شیشه به طور کامل درون آن قرار بگیرد. شما می توانید جهت تهیه این شیشه با کارشناسان ما در اسمارت ویو تماس بگیرید.