فهرست مطالب

شیشه ها از جمله اجزای ساختمانی هستند که زیبایی معماری و دکوراسیون را چند برابر می کنند، اما نکته ای که وجود دارد این است که مقدار زیادی انرژی از طریق شیشه ها هدر می رود، به علاوه این که اشعه های مضر نور خورشید نیز از شیشه عبور می کنند. از این رو، تکنولوژی هایی به کار گرفته شده تا بتوانند با ارتقای قابلیت های موجود در شیشه، میزان هدر رفتن انرژی را کاهش بدهند و میزان جذب نور را نیز تحت کنترل در بیاورند.
از این رو، امروزه نسل جدیدی از شیشه ها با عنوان شیشه هوشمند روانه بازار شده که این شیشه ها می توانند در کسری از زمان از حالت شفاف به مات در بیایند و میزان ورود و جذب نور با استفاده از فناوری های خاصی، قابل تنظیم می باشد. از این شیشه ها می توان در فضای مختلف از نمای بیرونی ساختمان ها گرفته تا قسمت های داخلی خانه ها، بیمارستان ها، هتل ها، فروشگاه ها و اداره ها استفاده کرد که در این مقاله قصد داریم به بررسی استفاده از شیشه هوشمند در معماری بپردازیم.

 

 

استفاده از شیشه هوشمند در معماری

این روزها نیازهای معماری نسبت به قبل تغییرات بسیاری داشته، به گونه ای که مهندسین و افراد به معماری داخلی و خارجی اهمیت ویژه ای می دهند و از سیستم ها و تجهیزاتی استفاده می کنند که رفاه و آسایش بیشتری را برای مصرف کنندگان را به همراه داشته باشند و در عین حال، مقرون به صرفه نیز باشند. در این میان، استفاده از پنل ها و شیشه های هوشمند با این که چندان رایج نشده، اما در بسیاری از معماری ها به کار گرفته می شود که نقش به سزایی را در تعدیل انرژی ساختمان به عهده دارند.

 پانل های شیشه ای

یکی از مواردی که این روزها در صنعت معماری مورد استفاده قرا می گیرد، پانل های شیشه ای هستند که در ساخت آن ها می توان از شیشه های هوشمند استفاده کرد که با استفاده از جریان برق از حالت شفاف به مات در می آیند و به گونه ای طراحی شده اند که می توان میزان عبور نور را به خوبی کنترل کرد. پانل های شیشه ای با عنوان پنجره های هوشمند نیز شناخته می شوند بر پایه کریستال مایع هستند که فناوری به کار رفته در آن ها به گونه ای است که رنگ آن ها از حالت نیمه شفاف به شفاف در می آید.

 

 

پانل های بیرونی

از این نوع پانل ها در نمای بیرونی ساختمان ها استفاده می شود که بر پایه کریستال مایع هستند و شیشه های فتوکرومیک در پی تماس با نور خورشید، محیط را تاریک می کنند. در ساخت این پانل ها هم چنین می توان از جریان برق استفاده کرد که با جریان برق از پانل، شفافیت شیشه نیز تغییر خواهد کرد.

کاربردهای شیشه هوشمند در معماری

از جمله کاربردهای شیشه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اتاق نشیمن و پذیرایی. استفاده از شیشه های هوشمند در معماری داخلی خانه ها می تواند جایگزین بسیار خوبی برای نصب پرده باشد، که جلوی ورود اشعه های مضر نور خورشید به داخل گرفته می شود و آسیب کمتری به لوازم داخل خانه وارد خواهد شد.

پارتیشن های اداری. از شیشه های هوشمند می توان در پارتیشن های اداری نیز استفاده کرد که علاوه بر جداسازی فضا، حریم خصوصی بیشتری را برای کارمندان به همراه دارد و مدیران می توانند کار پرسنل خود را زیر نظر بگیرد.

فروشگاه ها. از شیشه های هوشمند در فروشگاه ها می توان به عنوان پرده نمایش و تبلیغات برندها استفاده کرد.

نورگیر سقف ساختمان ها. از این شیشه ها می توان در نور سقف فضاهای مختلف استفاده کرد و میزان ورود و جذب نور را تخت کنترل درآورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استفاده از شیشه هوشمند در معماری، با کارشناسان ما در اسمارت ویو تماس بگیرید.