فهرست مطالب

شیشه ها اجسام شفافی هستند که در بسیاری از مکان ها کاربرد دارند و با پیشرفت تکنولوژی، انواع مختلفی از شیشه ها روانه بازار شده است که ممکن است این روزها نام شیشه های هوشمند یا Smart Glass به گوش تان خورده باشد. از آن جایی که تقاضا برای بهبود اثربخشی انرژی، کنترل نور و گرما، حفظ حریم خصوصی، طراحی نوین و دیگر موارد رو به افزایش است، بازار این نوع شیشه ها نیز رو به رواج است. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی شیشه هوشمند و کاربردهای آن بپردازیم.


شیشه هوشمند چیست؟

شیشه هوشمند یا Smart Glass به نسل جدیدی از شیشه ها گفته می شود که امکان استفاده بهینه از فضا را به کاربران خود می دهد و با استفاده از جریان برق از حالت شفاف به مات و یا از مات به شفاف تغییر پیدا می کنند و خود فرد می تواند به صورت دستی، میزان انتقال نور را تغییر بدهد. تکنولوژی به کار رفته در این شیشه ها امکان کنترل هر نوع نوری از جمله نور مرئی، نور ماورا بنفش و مادون قرمز را فراهم می کند.
در واقع، شیشه هوشمند یک شیشه مخصوص است که بر اساس دمای خارجی یا از طریق کنترل از راه دور، تغییر می کند و این امکان را فراهم می کند تا کاربر بتواند نور و گرمای اتاق خود را به صورت دستی و یا خودکار کنترل کند و قابلیت تبدیل حالت شفاف به مات، باعث شده تا حریم خصوصی بیشتری را برای افراد به همراه داشته باشد. طراحی خلاقانه شیشه های هوشمند به گونه ای است که می توان از آن ها در محیط هایی مانند بیمارستان ها، ساختمان های مسکونی، نمایشگاه ها، مغازه ها و خودرو استفاده کرد.

 

 


مزایای استفاده از شیشه هوشمند

از جمله مزایای استفاده از شیشه های هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• صرفه جویی در انرژی
• حفظ حریم خصوصی به صورت آنی
• نصب آسان
• طول عمر بالا
• بهینه سازی استفاده از فضا
• مقرون به صرفه
• جلوگیری از تغییر رنگ وسایل داخل محیط


شیشه هوشمند چگونه عمل می کند؟

تکنولوژی شیشه هوشمند به گونه ای طراحی شده است که با تغییر جریان الکتریسیته، شیشه از حالت شفاف به مات و بالعکس تغییر پیدا می کند. این شیشه ها از چندین لایه تشکیل شده اند که یکی از لایه ها (لایه داخلی و خارجی)، هادی جریان الکتریسیته و از جنس پلیمر است و لایه میانی نیز از کریستال های مایع تشکیل شده که به صورت نامنظم میان لایه های پلیمری به حرکت در می آیند و با روشن شدن کلید، نور شکسته می شود و شیشه حالت مات پیدا خواهد کرد. بعد از این که کلید خاموش می شود، جریان انتقال نور نیز قطع می شود و شیشه مجددا حالت شفاف پیدا خواهد کرد.
در شیشه های هوشمند از نوارها و فیلم های هوشمندی استفاده می شود که عمدتا بین دو لایه شیشه، لمینت می شوند تا کاملا محکم و ایمن در محل قرار بگیرند. در برخی موارد نیز ممکن است این فیلم ها به پشت شیشه چسبانده شوند که چون این فیلم ها بسیار حساس هستند، به ندرت در این محل قرار داده خواهند شد.

شیشه هوشمند

کاربردهای شیشه هوشمند

از این شیشه ها، در مکان های زیر استفاده می شود:
• پارتیشن های اداری. استفاده از پارتیشن های شیشه ای هوشمند و قابل تعویض، علاوه بر این که طراحی بسیار زیبایی دارد، شما به راحتی می توانید فضا را محدود کنید و حریم خصوصی بیشتری را برای خود در نظر بگیرید و یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.
• هتل ها. از تکنولوژی شیشه هوشمند می توان برای اتاق مهمان ها و لابی هتل استفاده کرد و فضای دنج و آرامش بخشی را برای مهمان ها ایجاد کرد و با یک کلیک ساده و تبدیل شیشه از حالت شفاف به مات، حریم خصوصی بیشتری ایجاد خواهد شد.
• بیمارستان ها. استفاده از شیشه های هوشمند در بیمارستان ها به حذف استفاده از پارچه ها و پرده های سنتی کمک کرده است. تحقیقات نشان داده اند که این پرده ها با جذب بیشتر باکتری ها، باعث انتقال بیماری و آلودگی می شوند و استفاده از این نوع شیشه ها، علاوه بر رفع این مورد و ایجاد حریم خصوصی بیشتر، این امکان را فراهم می کند تا کارکنان و پرستاران بدون وارد شدن به اتاق، بتوانند وضعیت بیمار را به راحتی کنترل کنند.
• منازل مسکونی. از پنجره ها، درها و پارتیشن های شیشه ای قابل تعویض در منازل مسکونی نیز استفاده می شود و مزایایی مانند کاهش مصرف انرژی، کنترل انرژی خورشیدی و حرارت را به همراه دارد و می تواند سایه بیشتری را در منزل ایجاد کنید و محیط داخل را خنک نگه دارید.
• خودرو. شیشه های هوشمند بهترین گزینه برای استفاده در خودروها هستند که امکان دید بهتر را فراهم می کنند، در حالی که جلوی تابش خیره کننده نور را نیز می گیرند.