فهرست مطالب

شیشه هوشمند SPD

شیشه هوشمند (Smart Glass)، تکنولوژی نوآورانه ای در صنعت شیشه است که با اعمال نور، حرارت و برق تغییر حالت می دهد و می تواند میزان انتقال نور را تحت کنترل در بیاورد. طراحی این شیشه ها به این صورت است که میزان شفافیت در درجات مختلفی تغییر می کند، به گونه ای که بخشی از امواج یا تمام آن مسدود می شود و به محیط داخل راه پیدا نمی کند. انواع مختلفی از این شیشه ها در بازار موجود است که در این مقاله قصد داریم به بررسی شیشه هوشمند SPD بپردازیم.

شیشه SPD چیست و چگونه کار می کند؟

در شیشه هوشمند SPD، ذرات میله ای شکلی داخل یک ماتریس به صورت معلق قرار دارند که این ماتریس ما بین دو ورقه از اکسید قلع ایندیوم پوشانده شده است. سپس این فیلم ما بین دو قطعه شیشه لمینت می شوند و شیشه هوشمند SPD تولید خواهد شد. این شیشه ها، 95 درصد از نور مرئی را مسدود می کنند که در درجه اول به منظور سایه زنی و کنترل انرژی مورد استفاده قرار می گیرند، بی آن که از میزان دید کاسته شود.

شیشه های SPD در مقایسه با دیگر انواع شیشه های هوشمند، توانایی فوق العاده ای در تغییر شفافیت دارد، به گونه ای که این تغییر صرف نظر از اندازه شیشه، در عرض یک تا سه ثانیه اتفاق می افتاد. این شیشه ها با اعمال ولتاژ الکتریکی عمل می کنند و زمانی که مولکول ها به طور تصادفی در یک راستا قرار می گیرند (زمانی که ولتاژ اعمال نمی شود و خاموش است)، شیشه مات می شود و جلوی ورود امواج ماورا بنفش گرفته می شود. وقتی که همان مولکول ها با اعمال ولتاژ و روشن شدن در یک راستا قرار می گیرند، شیشه به حالت شفاف در می آید و اجازه ورود نور نیز داده خواهد شد.

مزایای شیشه هوشمند SPD

از جمله مزایای استفاده از شیشه SPD می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· سایه زنی، به گونه ای که می توان تنظیم کرد چه میزان نور وارد فضا شود.

· حفظ دید، برخلاف استفاده از پرده که می تواند جلوی دید را بگیرد، این شیشه ها تغییری در میزان دید ایجاد نمی کنند.

· تمیز کردن آسان، این شیشه ها ضد لک هستند و به راحتی تمیز می شوند.

· بهینه سازی نور، این شیشه ها سطح انتقال نور بالایی دارند و استفاده از آن ها باعث می شود تا بیشترین میزان نور طبیعی وارد فضا شود.

· این شیشه ها در انواع و اندازه های مختلفی یافت می شوند.

· این شیشه ها در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می کنند.

موارد استفاد SPD

· نمای ساختمان. از این شیشه ها می توان به خوبی در نمای ساختمان ها استفاده کرد که حتما باید ویژگی های حرارتی ساختمان در نظر گرفته شود، چرا که بر وضعیت سرمایش، گرمایش و نور ساختمان تاثیر می گذارند.

· نورگیرها. نورگیرها برای روشنایی بیشتر در طول روز مورد استفاده قرار می گیرند و باعث می شوند تا نور طبیعی وارد اتاق شود. نکته ای که وجود دارد این است که انرژی زیادی از نورگیرها هدر می رود و استفاده از شیشه SPD به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می کند، به علاه این که می توانید از نور طبیعی بیشتری بهره ببرید.

روش های کنترل شیشه هوشمند

شیشه هوشمند در حال ورود به دوره رشد سریع و پذیرش گسترده است. همانطور که فناوری آن بهبود می یابد، کارایی، قابلیت ها و کاربردهای آن نیز افزایش می یابد. تکامل دائمی شیشه‌های هوشمند به دلیل توانایی آن در ایجاد تعادل بین مزایای شناخته شده نور طبیعی و مناظر بیرونی با نیاز به حفظ حریم خصوصی و صرفه‌جویی در انرژی، به افزایش جذابیت جهانی آن ادامه می‌دهد.

به طور کلی، فناوری شیشه هوشمند از ترانسفورماتور یا کنترل کننده برای مدیریت توان استفاده می کند. اسمارت ویو اغلب از کنترل ‌کننده‌هایی استفاده می ‌کند که می‌تواند شارژ مداوم را حفظ کند، و به قابلیت روشن و خاموش کردن یا کم ‌نور کردن صفحه‌های تک یا چندگانه شیشه‌های هوشمند و یا بخش‌هایی از شیشه اجازه دهند.

کنترل از راه دور

یک سفارش استاندارد شیشه هوشمند معمولاً شامل یک ترانسفورماتور و کنترل از راه دور با برد تا 100 فوت است که به کاربران امکان می دهد شیشه را با نوک انگشت خود روشن و خاموش کنند. سوئیچ از راه دور را می توان بر روی هر سطح دیواری نصب کرد حتی اگر موانعی بین ریموت کنترل و شیشه هوشمند وجود داشته باشد. کنترل از راه دور یک جایگزین عالی برای سوئیچ های قدیمی است.

کنترل صدا

فعال ‌سازی صوتی بدون دست یا کنترل خودکار اکنون گزینه ‌ای برای کنترل شیشه‌ های هوشمند است. سازگار با الکسا، گوگل و سایر سیستم‌های اتوماسیون خانگی، شیشه‌های هوشمند را می‌توان با یک فرمان صوتی ساده روشن و خاموش کرد.

روش های کنترل شیشه هوشمند در حال حاضر تقریباً به اندازه کاربردهای آن متنوع است. ما تنها به بررسی دو روش کنترل شیشه های هوشمند که پیشرفت‌های فناوری به آنها اجازه می ‌دهد شیشه‌های هوشمند کنترل شوند، پرداختیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از شیشه هوشمند SPD با کارشناسان ما در اسمارت ویو تماس بگیرید.