فهرست مطالب

شیشه، یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی است که نه تنها برای زیباسازی نمای ساختمان به کار برده می شود، بلکه میزان ورود نور به فضای داخل را نیز کنترل می کند و جلوی اتلاف انرژی گرفته خواهد شد. به مرور و پیشرفت های صورت گرفته در صنعت ساختمان سازی، شامل حال شیشه ها نیز شده و نسل جدیدی از شیشه با عنوان شیشه هوشمند روانه بازار شده اند به گونه ای که در آینده ای نه چندان دور، این شیشه ها جایگزین شیشه های معمولی می شوند و از آن ها نه تنها در ساختمان سازی بلکه در صنایع مختلف نیز استفاده خواهد شد.
در ادامه همراه ما باشید تا به معرفی و موارد استفاده شیشه هوشمند بپردازیم.

 

 

شیشه هوشمند چیست؟

شیشه های معمولی به دلیل این که مقاومت و استحکام پایینی دارند، محدودیت هایی در استفاده از آن ها وجود دارد، از این رو اقداماتی صورت گرفته تا بتوان استحکام شیشه را افزایش داد. شیشه هوشمند، نسل جدیدی از شیشه است که با استفاده از تکنولوژی خاص و پیشرفته ای طراحی و تولید می شوند. این شیشه ها با استفاده از جریان برق و الکتریسیته عمل می کنند که عبور جریان از داخل شیشه، باعث ایجاد یک سری تغییرات در ساختار داخلی شیشه می شود و که شیشه از حالت شفاف به مات در می آید. این قابلیت شیشه های هوشمند می تواند به استفاده بهینه از انرژی خورشید در فصل های گرم و سرد سال کمک کند به علاوه این که تغییر حالت آنی شیشه، حریم خصوصی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

ویژگی های شیشه هوشمند

از جمله ویژگی های شیشه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
عایق صدا و حرارت
مانع ورود اشعه ماورا بنفش
نگهداری آسان
مقاوم در برابر ضربه و شکستگی
تمیز کردن آسان

موارد استفاده شیشه هوشمند

کاربردهای شیشه هوشمند

با توجه به قابلیت ها و ویژگی هایی که شیشه هوشمند دارد، می توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. از جمله:

صنعت ساختمان سازی

ز جمله موارد استفاد شیشه هوشمند می توان در نمای خارجی ساختمان ها و هم چنین فضای داخلی اشاره کرد که تنها محدود به شیشه های بیرونی نمی شود و می توان از آن ها در کابین دوش شیشه ای نیز استفاده کرد. این شیشه ها عایق خوبی در برابر صدا و حرارت هستند که جلوی ورود اشعه های مضر نور خورشید به داخل را می گیرند و از خرابی و پوسیدگی وسایلی مانند فرش ها پیشگیری خواهد شد.

 

 

صنعت خودروسازی

ممکن است این روزها استفاده از شیشه هوشمند در صنایع خودروسازی، چندان باب نشده باشد و بیشتر برای ماشین های خارجی مورد استفاده قرار بگیرد، اما مطمئن باشید که در آینده خودروهای بیشتری با این امکانات روانه بازار خواهند شد. استفاده از شیشه هوشمند در خودرو این امکان را فراهم می کند تا دید راننده در شب و به دلیل نور ماشین ها مختل نشود، به علاوه این که جلوی ورود اشعه ماوارا بنفش به داخل خودرو گرفته می شود و ایمنی و راحتی بیشتری را برای راننده و مسافران به همراه خواهد داشت.

پارتیشن های شیشه ای

از شیشه های هوشمند می توان در پارتیشن های شیشه ای استفاده کرد که دیگر نیازی به استفاده از کرکره نخواهد بود، از طرفی، حریم خصوصی بیشتری برای محیط فراهم خواهد شد. از این نوع پارتیشن ها می توان در مکان های مختلف مانند شرکت ها، هتل ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی و یا حمام ها استفاده کرد تا زیبایی دکوراسیون نیز چند برابر شود.

بیمارستان ها و مراکز درمانی

حتما تا به حال دیده اید که در بیمارستان ها و مراکز درمانی برای جدا کردن بخش های مختلف از پرده های ضخیمی استفاده می شود. این پرده تمام آلودگی ها و میکروب های محیط را به خود جذب می کنند و می توانند بیماری را انتقال دهند، به علاوه این که تمیز کردن شان نیز کار چندان آسانی نیست. اما استفاده از شیشه های هوشمند در این محیط ها، نه تنها به رفع مشکلات گفته شده کمک می کند، بلکه حریم خصوصی بیشتری را برای بیماران ایجاد خواهد کرد.

تبلیغات

از شیشه های هوشمند می توان در مراکز تجاری و برای نشان دادن تبلیغات برندها استفاده کرد تا دید بهتری برای مشتریان و استفاده کننده ها فراهم شود.