فهرست مطالب

نحوه عملکرد شیشه هوشمند چگونه است ؟ شیشه های هوشمند، نسل جدیدی از شیشه ها هستند که از آن ها در مکان های مختلفی مانند منازل، بیمارستان ها، مغازه ها، هتل ها و ساختمان های اداری و تجاری استفاده می شود. در ساخت شیشه های هوشمند از تکنولوژی بسیار پیشرفته ای استفاده شده و این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا بتوانند حریم خصوصی خود را به صورت آنی افزایش دهند و یا میزان نور و حرارت ورودی را تغییر دهند، در حالی که تغییری در روشنایی فضا ایجاد نشود. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی نحوه عملکرد شیشه هوشمند بپردازیم.

نحوه عملکرد شیشه هوشمند

شیشه هوشمند

برای این که نحوه عمل شیشه هوشمند را بدانید، بهتر است کمی با مزایا و انواع این نوع از شیشه ها آشنایی پیدا کنید. شیشه های هوشمند در حالت مات نور را از خود عبور نمی دهند و حتی در صورت عدم نصب پرده، آسیبی به وسایل داخل خانه مانند بی رنگ شدن فرش ها در اثر تابش نور خورشید وارد نخواهد شد. از این رو، این شیشه ها در مصرف انرژی و هزینه های شما صرفه جویی می کنند که این خود یکی از دلایل محبوبیت این نسل از شیشه ها می باشد.
شیشه های هوشمند در دو نوع Active و Passive وجود دارند که نوع Active، تغییر حالت با استفاده از جریان الکتریکی اتفاق می افتد که شیشه های الکتروکرومیک از این نوع هستند و عملکرد آن ها وابسته به برق و الکتریسیته است، اما انواع Passive بر اساس نور و حرارت تغییر حالت پیدا می کنند و شیشه های فتوکرومیک و ترموکرومیک در این دسته قرار می گیرند. شیشه های فتوکرومیک، شیشه هایی هستند که زمانی که در معرض امواج نور قرار می گیرند، تغییر حالت و رنگ پیدا می کنند و شیشه های ترموکرومیک با تغییر دما و حرارت، تغییر رنگ پیدا می کنند و هر چه میزان حرارت بیشتر باشد، شیشه تیره تر می شود.

 

 

مزایای شیشه هوشمند

از جمله مزایای استفاده از شیشه هوشمند در ساختمان های مسکونی یا محیط های اداری و تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• ایجاد آنی حریم خصوصی
• صرفه جویی در مصرف انرژی
• ایمن در برابر شکستن و مقاوم در برابر ضربه و فشار
• امکان استفاده از شیشه به عنوان پنل تبلیغاتی یا بک پروجکشن
• امکان کنترل وضعیت شیشه با استفاده از کنترل از راه دور یا به صورت دستی
• جلگوگیری از ورود اشعه UV نور خورشید به داخل

شیشه هوشمند چگونه عمل می کند؟

مکانیسم عمل شیشه های هوشمند این گونه است که با جریان برق، گرما یا نور عمل می کنند و شما تنها با فشردن یک دکمه می توانید شیشه را از حالت شفاف به مات در بیاورید و حریم خصوصی بیشری را برای خود ایجاد کنید و یا میزان ورود نور و حرارت را تحت کنترل در بیاورید. زمانی که شیشه هوشمند خاموش است، مولکول های کریستال مایع حرکات نامنظمی دارند و نور به سرعت و به طور اتفاقی پخش می شود. اما زمانی که شیشه روشن می شود و جریان الکتریکی اعمال می گردد، کریستال ها حرکات منظمی پیدا می کنند و نور به صورت تصادفی از شیشه عبور خواهد کرد.
مواد مخصوصی همراه با کریستال های مایع در شیشه های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند که به جریان الکتریکی واکنش نشان می دهند و زمانی که برق و الکتریسیته وارد شیشه می شود، بلورهای مایع در یک راستا قرار می گیرند و تراز می شوند، در نتیجه شیشه روشن می شود. زمانی هم که برق قطع می شود، بلورهای مایع به جاهای خود که پراکنده هستند، بر می گردند و شیشه خاموش خواهد شد.
نصب شیشه های هوشمند باید به صورت کاملا اصولی و توسط افراد کارشناس انجام شود، به همین خاطر، برای خرید و نصب و هم چنین آگاهی از نحوه عملکرد شیشه هوشمند و قیمت آن، از کارشناسان ما در اسمارت ویو کمک بگیرید.