فهرست مطالب

کاربرد شیشه رنگی مات چیست؟ از زمان های قدیم از انواع مختلفی از شیشه ها در ساختمان سازی استفاده شده و این روزها می بینیم که شیشه های دکوراتیو نیز به دکوراسیون داخلی خانه ها راه پیدا کرده اند که نه تنها در ساختمان سازی بلکه در صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرند. اولین شیشه هایی که ساخته شدند و همگی بی رنگ بودند به مرور زمان تنوع گسترده ای پیدا کردند. حتما برایتان پیش آمده که شیشه های رنگی را در بسیاری از نماها ببینید و نظرتان را جلب کند. اما این شیشه ها چگونه ساخته می شوند و چه کاربردهایی دارند؟ در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی کاربرد شیشه رنگی مات بپردازیم.

 

 

شیشه رنگی مات چیست و چگونه ساخته می شود؟

شیشه رنگی مات، شیشه ای است رنگی که یک طرف آن یا دو طرف آن مات شده باشد و این در حالی است که نور از شیشه عبور می کند و محیط تاریک نخواهد شد. استفاده از این نوع شیشه ها نه تنها زیبایی دکوراسیون را چندین برابر می کند، بلکه حریم خصوصی بیشتری را برای افراد ایجاد خواهد کرد. به همین خاطر، معمولا زمانی که افراد می خواهند کمترین میزان دید را داشته باشند، سراغ این نوع شیشه ها می روند.

کاربرد شیشه رنگی مات

برای ساخت شیشه رنگی مات از روش های مختلفی کمک گرفته می شود که عبارتند از:
شیشه رنگی مات با روش سند بلاست کردن
سندبلاست، یکی از مهم ترین روش هایی است که برای مات کردن شیشه مورد استفاده قرار می گیرد و این گونه است که ماسه یا شن با شدت بالا و با استفاده از کمپرسورهای مخصوص، بر روی هر نوع شیشه ای پاشیده می شود. هر چه مدت زمان سندبلاست کردن بیشتر باشد و ماسه با شدت بیشتری پاشیده شود، میزان مات بودن شیشه بیشتر خواهد بود.
شیشه رنگی مات با استفاده از چسب های مات کننده
روشی دیگری که برای مات کردن شیشه ها کاربرد دارد، استفاده از چسب های مات کننده است که در بازار به فروش می رسند و می توانید آن ها را بر روی شیشه بچسبانید و تغییر کاربری را در شیشه با هزینه کمتری ایجاد کنید.
برای رنگی کردن شیشه های مات نیز از مواد شیمیایی خاص استفاده می شود، به عنوان مثال برای شیشه های رنگی قرمز از اکسید مس، برای شیشه رنگی آبی از اکسید مس و کبالت، برای شیشه رنگی سبز از اکسید آهن و برای شیشه رنگی زرد از ترکیبات گوگردی استفاده می شود و امکان ایجاد هر نوع طرح و نقشی روی این شیشه ها وجود دارد.
استفاده و کاربرد شیشه رنگی مات
همان طور که اشاره کردیم از شیشه رنگی مات عمدتا در مکان هایی استفاده می شود که افراد می خواهند حریم خصوصی بیشتری داشته باشند. استفاده از این نوع شیشه ها به سال ها قبل بر می گردد، اما تنوعی که در طرح و رنگ این شیشه ها صورت گرفته باعث شده تا از آن ها در مکان های مختلف از جمله نمای بیرونی ساختمان ها نیز استفاده شود.

از جمله کاربردهای شیشه رنگی مات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• افزایش زیبایی دکوراسیون داخلی منزل، سرویس بهداشتی و حمام
• در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی
• فروشگاه ها و ویترین مغازه ها
• سالن های زیبایی و بیمارستان ها
• پارتیشن های اداری و جدا کردن فضا
• پارتیشن های خانگی
• در برندسازی شرکت ها
استفاده از شیشه رنگی مات در قسمت های داخلی و بیرونی ساختمان می تواند زیبایی سازه را چندین برابر کند. از این نوع شیشه ها می توان برای کف پوش ها، دیوارپوش ها، در لابی مجمتع ها نیز استفاده کرد.
از دیگر کاربردهای شیشه رنگی مات می توان به ساخت وسایل تزئینی و اکسسوری ها اشاره کرد.
از این نوع شیشه ها هم چنین می توان در صنایع مختلف مانند هوشمند سازی شیشه خودرو، جواهرسازی و ساخت لوازم جانبی خانه ها نیز استفاده کرد.