فهرست مطالب

ساخت و سازها در سال های پیش رو و به دلیل تغییرات آب و هوایی، کاهش منابع و انتقال انرژی باید تغییرات اساسی داشته باشند. پایداری، استاندارد سازی مواد و متریال، ایجاد فضای دو بعدی و سه بعدی، استفاده از شیشه هوشمند از جمله مواردی هستند که باید به آن ها پرداخته شود و کلید اصلی اجرای تمامی این موارد، دیجیتالی شدن است و آن چه باید در نظر گرفته شود این است که جهان در آینده دستخوش تغییرات تکنولوژی و ساختاری خاصی خواهد شد. زمانی که صحبت از مدل سازی اطلاعات (BIM) می شود، دیجیتالی شدن نباید حذف شود و این اطلاعات همواره برای ساخت نمای ساختمان ها ضروری هستند، آن هم به این دلیل که امکانات فنی دائما در حال توسعه هستند و باید برنامه ریزی دقیقی برای شان در نظر گرفته شود و به مواردی مانند استفاده مجدد از مواد خام و پایان عمر مواد نیز باید اهمیت داده شود.

مدل سازی اطلاعات، فرصت های بسیار خوبی را در اختیار تولید کنندگان و کارفرمایان قرار می دهد و به گونه ای است که مدل ها به صورت دو بعدی و سه بعدی ارائه می شوند و محدودیت های عرضه فعلی بسیاری از مواد و محصولات مورد بررسی قرار خواهد گرفت. دیجیتالی شدن هم چنین چالش هایی را نیز به همراه دارد، به طوری که به پایگاه داده های جدید و مدرن تری نیاز است تا تجزیه و تحلیل دقیقی از اطلاعات و بهره برداری از امکانات فراهم گردد.

گرایشات مهندسی در نمای ساختمان ه2

ساختمان ها و بانک مواد و مصالح

مورد مهم بعدی در دیجیتالی شدن این است که ساختمان ها باید به بانک مواد تبدیل شوند. بسیاری از ساختمان هایی که در دهه های 50 تا 70 ساخته شده اند، در آن ها از مصالحی استفاده شده که قابل بازیافت هستند مانند بتن، آجر، فولاد، شیشه و چوب. موردی که سازندگان باید در نظر داشته این است که انتشار CO2 از ساختمان های جدید به دلیل عملکرد آن ها و هم چنین تجهیزاتی است که برای تخریب ساختمان به کار گرفته می شوند. به همین خاطر است که انرژی خاکستری و هزینه های آن به عنوان بخش مهمی از دیجیتالی شدن باید در نظر گرفته شود.

از این رو، معماران باید دیجیتالی شدن را هنگام تخریب ساختمان نیز مد نظر قرار بدهند. حتی بسیاری از تولید کنندگان می توانند از این طریق، مواد اولیه را مورد بررسی دقیق تری قرار بدهند و سرمایه گذاری بیشتری را در آینده داشته باشند. به همین خاطر است که استفاده از مصالح ساختمانی قابل بازیافت بیشتر از قبل مورد استقبال قرار گرفته است. پس این گونه می توان نتیجه گرفت که به همان اندازه که بازیافت مواد خام حین تخریب مهم است، توسعه مجدد همان مواد نیز از اهیمت بالایی برخوردار می باشد.

ساخت و ساز پیمانه ای

ساخت و ساز پیمانه ای، یکی دیگر از ترندها و گرایشات مهندسی در آینده می باشد که جای پیشرفت هم دارد. آن چه که ما به آن نیاز داریم، استانداردسازی قطعات است که چندین دهه است در صنعت خودروسازی رعایت می شود و اهمیت آن به اثبات رسیده است. اگر اجزای ساختمانی استاندارد مانند پنجره ها یا اجزایی که در ساختمان ها استفاده می شوند، برای انواعی از ساختمان ها در دسترس باشند، می توان چندین مرتبه از آن ها استفاده کرد و یا حداقل این که با مدل های پیشرفته تر، تعویض شوند. بدون دیجیتالی شدن، هیچ استاندارد و ساخت و ساز پیمانه ای ادامه نخواهد یافت و تحقق مفاهیم و ایده های جدید نیز با مشکل روبرو خواهند شد.