فهرست مطالب

 

شیشه هوشمند یا Smart Glass با استفاده از جدیدترین تکنولوژی موجود در دنیا ساخته شده و طراحی آن ها به گونه ای است که به راحتی می توان میزان ورود نور و حرارت را تنظیم کرد و با تغییر شیشه از حالت مات به شفاف و بالعکس، حریم خصوصی بیشتری را ایجاد کرد. این شیشه ها را می توان در وضعیت خاموش و روشن قرار داد که اگر شیشه روشن باشد، کاملا شفاف است و شما به راحتی می توانید پشت آن را ببینید، اما اگر در حالت خاموش باشد، به حالت مات در می آید و چیزی از بیرون دیده نخواهد شد. اما حتما این سوال برای تان پیش می آید که این شیشه ها چگونه کار می کنند؟ آیا برای روشن و خاموش شدن به برق نیاز دارند؟آیا شیشه هوشمند با برق شهری کار می کند؟

 

 

نحوه عمل شیشه هوشمند

شیشه هوشمند از یک لایه طلق هوشمند از جنس PVC تشکیل شده که خود این طلق دارای دو لایه است که ما بین آن کریستال های مایع یا یون لیتیوم قرار دارد. زمانی که شیشه در وضعیت خاموش قرار می گیرد، کریستال ها حرکات تصادفی پیدا می کنند و نور را پراکنده می کنند که نتیجه آن مات شدن شیشه می باشد، اما زمانی که شیشه روشن می شود، کریستال ها حرکات منظمی به خود می گیرند و نور در یک وضعیت منظمی شکست پیدا می کند و شیشه به حالت شفاف در می آید. در واقع، طراحی شیشه ها به این صورت است که کریستال ها و یون ها به جریان الکتریکی واکنش نشان می دهند.
شیشه های هوشمند از چهار قسمت شیشه، میکرو فیلم هوشمند، اینورتر برق و ریموت تشکیل شده اند که فیلم هوشمند را می توان به صورت برچسبی به پشت شیشه نیز چسباند. اینورتر را نیز می توان بر روی سقف کاذب قرار داد و سیستم را با استفاده از مدار به ریموت یا کلید برق متصل کرد. حتی شما می توانید شیشه های معمولی خود را با استفاده از برچسب های مخصوص که دارای تکنولوژی PDLC هستند، به شیشه های هوشمند و اسمارت تبدیل کنید.

آیا برای راه اندازی شیشه هوشمند به جریان برق شهری نیاز است؟

شیشه های هوشمند انواع مختلفی دارند که شیشه های الکتروکرومیک و شیشه های LC (ساخته شده با تکنولوژی پلیمر پراکنده کریستال مایع) با استفاده از جریان الکتریکی و برق کار می کنند. برای راه اندازی این نوع از شیشه ها به اینورتر برق نیاز است که کار دستگاه این است که برق شهری که 220 ولت است را به برق 48 ولت مورد نیاز برای روشن شدن شیشه تبدیل کند. این دستگاه حتما باید نصب شود، چرا که برق شهری که ولتاژ بالایی دارد، می تواند به شیشه هوشمند و میکرو فیلم آسیب بزند.
میزان ولتاژ برق در این شیشه ها را می توان تغییر داد که میزان ورود نور نیز تنظیم می شود و از جمله مزایای آن می توان به کاهش هزینه ها اشاره کرد. این شیشه ها از یک جدا کننده، دو لایه شفاف در کنار الکترودها و دو عدد الکترود در سمت جدا کننده برای عبور جریان برق تشکیل شده اند و زمانی که جریان الکتریکی اعمال می شود، یون های لیتیوم در یک سمت جمع می شوند و حالت شیشه تغییر می کند، حال هر چه میزان ولتاژ برق بیشتر باشد، مات شدن شیشه افزایش پیدا می کند و نور و حرارت کمتری از شیشه عبور خواهد کرد.

آیا احتمال برق گرفتگی با شیشه هوشمند وجود دارد؟

ممکن است برخی افراد نگران برق گرفتکی با شیشه باشند، اما همان طور که گفته شد، اینورتر میزان ولتاژ برق را کاهش می دهد و احتمال برق گرفتگی بسیار پایین می آید. به همین خاطر استفاده از این شیشه ها کاملا ایمن است و خطری را به همراه نخواهد داشت.

بیشتر بدانید(موارد استفاده شیشه هوشمند،نحوه عملکرد شیشه هوشمند)