فهرست مطالب

امنیت خانه هوشمند

امنیت خانه هوشمند چقدر است؟ پیش بینی می شود تعداد خانه های هوشمند در سراسر جهان تا سال آینده به 478.2 میلیون افزایش یابد. یکی از بزرگترین جاذبه های فناوری خانه های هوشمند استفاده از دستگاه های متصل به اینترنت برای ایمن سازی خانه های شخصی از راه دور است. علیرغم سهولتی که دستگاه‌های امنیتی خانه هوشمند برای محافظت از خانه‌ها در برابر سرقت، آسیب یا تصادف فراهم می‌کنند، دستگاه‌های خانه هوشمند خطر کاهش امنیت داده‌های شخصی را نیز ایجاد می‌کنند.

اینترنت اشیا  با اتصال دستگاه هایی که استفاده می کنیم، شیوه زندگی ما را تغییر می دهد. به اندازه کافی ساده است که بتوان کنترل از راه دور را به یک دستگاه واحد داد. اولین کنترل از راه دور تلویزیون در دهه 1950 ساخته شد. اما اکنون، هر دستگاهی، از هایفای و تلویزیون گرفته تا گرمایش، قفل درها و روشنایی، می تواند از طریق اینترنت به یک کنترلر متصل شود و کنترل کامل خانه را به شما بدهد.

خانه هوشمند می تواند زندگی شما را آسان تر و لذت بخش تر کند. با این حال، یک جنبه منفی نیز دارد. با اتصال سیستم های خانگی خود به اینترنت، آن را در برابر تعدادی از خطرات امنیتی باز می کنید.

بیشتر بخوانید:

هوشمند سازی بیمارستان
بازسازی و اجرای دکوراسیون داخلی

 

خانه هوشمند چگونه کار می کند؟

خانه‌های هوشمند از دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانند به اینترنت وصل شوند و حاوی رایانه‌های کوچکی هستند که به آنها امکان کنترل از راه دور را می‌دهد. این دستگاه ها ممکن است به اندازه یک قهوه ساز یا به اندازه کل سیستم گرمایش شما کوچک باشند.

چیزی که آنها را از کنترل تلویزیون سنتی شما متمایز می کند این است که از پروتکل اینترنت برای پیوند استفاده می کنند و همه آنها از طریق یک هاب به هم متصل می شوند. این ممکن است روتر شبکه خانگی یا گوشی هوشمند شما باشد.

برخلاف کنترل تلویزیون، این دستگاه‌ها می‌توانند اطلاعات مربوط به استفاده، عادات و ترجیحات شما را جمع‌آوری و ذخیره کنند، چه در دستگاه یا در شبکه. همه این داده‌ها خانه هوشمند شما را به یک خطر بالقوه حفظ حریم خصوصی تبدیل می‌کند و هر دستگاهی که به شبکه اضافه می‌کنید نگرانی جدیدی را برای حفظ حریم خصوصی ایجاد می‌کند.

تصویر-امنیت-خانه-هوشمند-5647

نصب و راه اندازی اتوماسیون خانه هوشمند

اگر می خواهید خانه شما واقعاً هوشمند باشد، باید یک متخصص با تجربه استخدام کنید.اینجاست که تفاوت عمده بین خانه ای پر از محصولات هوشمند و خانه هوشمند نهفته است.

هوشمند سازی منازل قبلاً به معنای شروع فرآیند نصب هنگام ساخت خانه یا کندن دیوارها و تعمیر آنها بود، که اصلا ایده آل به نظر نمی رسد. خوشبختانه اکنون گزینه های مختلفی دارید. تقریباً همه چیز می تواند به صورت بی سیم کار کند، بنابراین خانه شما ایمن است.

خطرات و تهدیدات امنیتی خانه هوشمند

خانه متصل انواع مختلفی از تهدیدات امنیتی را ارائه می دهد.

ممکن است دستگاه‌های به کار گرفته شده، ایمن نباشند. برخی از دستگاه‌های خانگی اینترنت اشیا ممکن است امنیت آن‌ها به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته باشد. در برخی موارد، دفترچه راهنمای کاربر به نگرانی های مربوط به حریم خصوصی توجه نمی کند یا اطلاعات کافی برای اطمینان از ایمن بودن دستگاه در اختیار شما قرار نمی دهد. به همین دلیل بهتر است در زمان هوشمند سازی ساختمان خود با یک شرکت معتبر در این زمینه مشاوره کنید.

همچنین شبکه خانگی شما ممکن است ایمن نباشد و هر داده ای که در آن شبکه نگهداری می شود می تواند برای یک مزاحم قابل دسترسی باشد. به عنوان مثال، یک مجرم می تواند الگوهای استفاده شما را برای دستگاه های مختلف ردیابی کند تا ببیند که چه زمانی از خانه دور هستید.

شما می توانید جهت اطلاع از سرمایش و گرمایش هوشمند به این صفحه بروید. 

اگر شبکه خانگی شما از طریق حساب اینترنتی اصلی شما کنترل می شود، فقط داده های دستگاه های اینترنت اشیا شما در معرض خطر نیستند. هر گونه آسیب پذیری می تواند اطلاعات خصوصی شما از جمله ایمیل ها، حساب های رسانه های اجتماعی و حتی حساب های بانکی شما را به خطر بیندازد.

اگر می خواهید از مزایای یک خانه هوشمند بهره مند شوید، باید مطمئن شوید که ابتدا به مسائل امنیتی احتمالی رسیدگی کرده اید. شرکت اسمارت ویو با سال ها تجربه در زمینه هوشمند سازی  و شیشه هوشمند می تواند از بروز هر کدام از این خطرات جلوگیری کند.

هشدار خودکار و درخواست SOS

اگر شخصی در منطقه شما نفوذ کرد، می توانید با نصب سنسورهای مختلف در اطراف خانه این موضوع را تشخیص دهید. هنگامی که یک سنسور فعال می شود، آژیر هشدار را به صدا در می آورد و به اتوماسیون خانه یا سیستم مدیریت ساختمان که کمک لازم است هشدار می دهد. افراد و مکان هایی مانند مراکز مانیتورینگ یا نگهبانان می توانند بلافاصله با پلیس تماس بگیرند و در اسرع وقت مشکل را حل کنند.

این سیستم هنگام خروج از خانه، نفوذها را تشخیص می دهد و بلافاصله به اتوماسیون خانه و سیستم های مدیریت ساختمان هشدار می دهد و همچنین سیستم هشدار را مسلح می کند.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کنترل شیشه هوشمند با فناوری هوشمند  به این لینک بروید.  

آرامش خاطر سالمندان با هوشمند سازی

دستگاه‌های هوشمند، شبکه‌ای از ایمنی را در اطراف سالمندان در خانه ایجاد می‌کنند و فرصتی را برای خانواده، دوستان و دیگران ایجاد می‌کنند تا در رابطه با عزیزان مسن خود در خانه احساس راحتی و اطمینان کنند.

با فناوری مدرنی که برای کمک به والدین و پدربزرگ‌ها مادربزرگ‌های سالخورده‌مان در دسترس است، می‌توانیم مطمئن باشیم که ایمنی و رفاه آنها تحت نظارت است.

همچنین دستگاه های خانه هوشمند به سالمندان این امکان را می دهد که خانه خود را از طریق یک دستگاه تلفن همراه در راحتی تخت یا صندلی خود مدیریت کنند.

به عنوان مثال، اگر مراقبی جلوی در بود، می‌توانست ببیند کیست، برای تأیید با او صحبت کند و بدون اینکه بلند شود ، قفل در را باز کند.

هر سالمندی که به تنهایی زندگی می کند نیز اکنون منبع تعامل و ارتباط دارد حتی اگر با دستیار صوتی باشد. آنها می توانند گزارش آب و هوا، اخبار، و حتی تماس با خانواده و دوستان را به سادگی با استفاده از دستورات صوتی بپرسند.

شما می توانید جهت اطلاع از کنترل شیشه هوشمند با فناوری هوشمند  به این صفحه بروید. 

نکات امنیت خانه هوشمند

اولین قدم در پرداختن به امنیت خانه این است که شبکه خانه هوشمند خود را از شبکه های دیگر خود جدا کنید. استفاده از شبکه های مهمان می تواند به افزایش امنیت شبکه خانگی شما از راه های دیگر نیز کمک کند.

اطمینان حاصل کنید که دستگاه‌های دسترسی، کنترل و تحویل در شبکه شما ایمن هستند. این ممکن است شامل بلندگوهای هوشمند، روتر اینترنت، رایانه و تلفن هوشمند شما باشد. اگر گوشی هوشمند شما هک شود یا به سرقت برود، می‌تواند کل سیستم امنیتی خانه شما را به خطر بیندازد، بنابراین در زمان هوشمند سازی ساختمان، امنیت را در اولویت خود قرار دهید.

برای اطلاع از سیستم مدیریت پارکینگ هوشمند به این صفحه مراجعه کنید. 

از قفل صفحه گوشی هوشمند خود استفاده کنید تا مطمئن شوید که در غیاب شما هیچ کس نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد.

اطمینان حاصل کنید که تمام رایانه ها و تلفن های هوشمند شما دارای رمز عبور محافظت شده هستند. از رمزهای عبور قوی استفاده کنید که شکستن آنها دشوار است.اگر روتر موجود شما ویژگی های امنیتی خوبی را به شما ارائه نمی دهد، آن را با روتر جایگزین کنید.

برای جلوگیری از نصب بدافزار یا آلوده شدن به ویروس، از نرم‌افزار امنیتی قوی بر روی رایانه و تلفن هوشمند خود استفاده کنید.

همیشه وصله ها و به روز رسانی های امنیتی را اجرا کنید و نرم افزار خود را به روز نگه دارید. نرم افزار قدیمی دارای آسیب پذیری هایی است که هکرها به راحتی می توانند از آنها سوء استفاده کنند.

حتی اگر تمام این نکات امنیتی خانه را رعایت کرده باشید، اگر با لپ تاپ یا تلفن خود به Wi-Fi عمومی وارد شوید، همچنان در معرض خطر هستید. اگر برای ورود به شبکه نیازی به احراز هویت ندارید، هکرها هم نیازی به احراز هویت ندارند. در نهایت باید گفت، محصولات جدید همیشه در حال ایجاد هستند تا قدرت اینترنت را به ابزارها و سیستم های خانگی بیاورند. تا پایان سال 2021، 25 میلیارد دستگاه هوشمند اینترنت اشیا از جمله لامپ های هوشمند، مانیتورهای کیفیت هوا، زنگ درها، ماشین لباسشویی ها و یخچال ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند. خانه هوشمند شما پتانسیل ارائه کنترل باورنکردنی را خواهد داشت، اما این به شما بستگی دارد که مطمئن شوید امنیت خانه هوشمند را نیز ارائه می دهد.