فهرست مطالب

تاریخچه شیشه هوشمند چیست؟مایع پراکنده (PDLC) متعلق به یک کلاس از تکنولوژی های الکتریکی، فوتونی و حرارتی است که به عنوان  شیشه هوشمند شناخته می شوند. این تکنولوژی ها عمدتا شامل فناوری PDLC ، دستگاه ذرات معلق (SPD)،الکتروکرومیک (EC)، ترموکرومیک (TC) فتوکرومیک (PC)، ترموتروپیک (TT) و چندین (میکرو پرده و نانوبلورها) هستند.

تکنولوژی  PDLC  :

تکنولوژی PDLC در دهه 1980 و توسط دو نهاد مستقل در ایالات متحده آمریکا اختراع شده است . اولین اختراع مبتنی بر روش میکرو امولسیون توسط J. L. Fergacon در سال 1984 ثبت شد.
در سال 1987، حق ثبت اختراع انحصاری آن به Raychem Corporation (USA) داده شد. این شرکت (توزیع Raychem)بنام شرکت Taliq اولین تجاری سازی این فناوری را از سال 1987 آغاز کرد و تحت علامت تجاری NCAP  نامگذاری شد .

در طول دوره 1990-1995، Raychem  فناوری NCAP خود را به شرکت های : (3M)  ایالات متحده آمریکا ، Nippon Sheet Glass (JAP) و Saint Gobain (EU) فروخت.

اختراع دوم براساس تکنیک های جداسازی فاز است و توسط دانشگاه ایالت کنت (KSU)، اوهایو (ایالات متحده آمریکا) تحت علامت تجاری PDLC در سال 1987 ثبت شده است.

همچنین در طول دوره 1990-1995 ، KSU فناوری PDLC خود را به (3M) ایالات متحده آمریکا، Polytronix (USA)، Asahi Glass (JAP)، Ajinomoto UAP  و Snia  BPD / FIAT Group (EU) فروخت.

توسعه این دو تکنولوژی، که هر دو به عنوان PDLC نامیده می شود، موضوع بحث بسیاری از تحولات صنعتی در حال حاضر می باشد. تکامل صنعتی فناوری PDLC شامل پیشرفت زود هنگام و یک دوره رکود تکنولوژی و دوره های تجدید حیات می باشد.

 

تاریخچه شیشه هوشمند

تاریخچه ثبت دو شرکت Raychem  و  KSU  :

در سه دهه گذشته، تکنولوژی PDLC در مقیاس جهانی به طور صنعتی توسعه یافته است .

محصولات تجارتی عمدتا به عنوان  شیشه هوشمند با قابلیت مات‌شونده الکتریکی در بازار های معماری و دکوراسیون داخلی و خودرو و برنامه های کاربردی حفظ حریم خصوصی و امنیتی مورد استفاده قرار گرفته است.

این تحولات ابتدا توسط چندین صنایع بزرگ شیشه ای، پلاستیکی و شیمیایی در دهه 1990 آغاز شده و از سال 2000 تاکنون توسط شرکت های کوچک به صورت گسترده تولید و عرضه میشود.

در دوره 1990-1995، زمینه تولید PDLC  و شیشه هوشمند پیشرفت زیادی کرده است و به طور عمده توسط تعدادی از شرکت ها موفق به اخذ مجوز شد .

در این دوره، با توجه به استراتژی های غیرواقعی و پیش بینی های غلط از حجم بازار و مسائلی مانند قیمت بالا، بازار جهانی  PDLC ( شیشه هوشمند) با توجه به میزان انتظارات رشد نمی کند.

در طول دوره 1995-2002، به علت اختلافات حقوقی بین Raychem و  KSU، این صنعت دوره ای از رکود را تجربه می کند.

اگر چه در سال 1989، Raychem  ثبت اختراع خود را در ایالات متحده آمریکا تثبیت می نماید اما در سال 1991، KSU  پرونده مخالفت ثبت اختراع Raychem  در ژاپن و اروپا را به ثبت رساند.

رشد سریع فعالیتهای صنعتی و تجاری :

با این حال، تا سال 1995، ثبت اختراع Raychem در این مناطق اعتبار داشته است ، به همین ترتیب، KSU  اعتبار ثبت اختراع خود را در ژاپن و اروپا از دست داد.

این امر به کاهش و حتی بسته شدن فعالیت های تجاری توسط مجوز های KSU در ژاپن و اروپا منجر شد.

در این حال Asahi Glass و Ajinomoto فعالیت تجاری PDLC خود را در ژاپن بسته بودند، اما Snia (FIAT) برنامه تحقیق و توسعه خود را در اروپا و   3M و Polytronix فعالیت های تجاری خود را در ایالات متحده همچنان ادامه دادند، زیرا سابقه مجوز از هر دو شرکت  Raychem و KSU را داشتند. همچنین ، مجوز استفاده از این تکنولوژی رادر سراسر جهان از KSU داشت و فعالیت تجاری خود را در تایوان تحت نام شرکت Polytron  ادامه و توسعه داد.

فعالیت های صنعتی و تجاری PDLC زمانی جان گرفت که ثبت اختراع اصلی Raychem  و KSU ،در سال های 2002 و 2005 منقضی شد. پس از این دوره، این صنعت در سالهای اخیر شاهد رشد سریع فعالیتهای صنعتی و تجاری زیادی بوده است.