فهرست مطالب

تکنولوژی ساخت شیشه هوشمند

تکنولوژی ساخت شیشه هوشمند چگونه است؟ شیشه هوشمند چگونه ساخته می شود؟اغلب از اسمارت ویو می پرسند، شیشه هوشمند چگونه ساخته می شود و تکنولوژی ساخت شیشه هوشمند بر چه اساسی است؟ با توجه به تنوع بسیار زیاد طیف شیشه‌های هوشمند ، پاسخ به این سوال ساده نیست، زیرا محصولات مختلف نیازمند فرآیندهای تولید متفاوتی برای ایجاد آنها هستند.

در ادامه، نگاهی به انواع محصولات  و کاربرد های پنجره هوشمند آنها و تکنولوژی ساخت شیشه هوشمند خواهیم داشت.

موادی که قادرند یک یا چند ویژگی ذاتی خود را با اعمال محرک های خارجی مانند تنش، دما، رطوبت، pH، میدان های الکتریکی و میدان مغناطیسی به صورت کنترل شده تغییر دهند، به عنوان مواد هوشمند شناخته می شوند. استفاده از مواد هوشمند به عنوان یک پوشش هوشمند بر روی پنجره ها می تواند بهره وری انرژی، راحتی و رفاه کاربر را بهبود بخشد و انتشار CO2 را در محیط های ساخته شده کاهش دهد. امروزه انواع مختلفی از پوشش‌های هوشمند مانند الکتروکرومیک، ترموکرومیک، گازوکرومیک و کریستال مایع، برای توسعه پنجره‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

پوشش مواد فتوکرومیک را می توان بر روی سطح شیشه پنجره به عنوان یک لایه نازک اعمال کرد تا این قابلیت را برای شیشه ایجاد کند که به صورت دینامیکی رنگ، شفافیت و در نتیجه خواص بازتابی خود را در مواجهه با شدت های مختلف نور خورشید در طول یک روز تنظیم کند. لازم به ذکر است که رفتار دینامیکی پوشش‌های فتوکرومیک برگشت ‌پذیر است و با مسدود کردن نور خورشید، شیشه به خواص نوری اولیه خود باز می‌گردد.

 در نتیجه، ویژگی‌های نوری پنجره‌های روکش‌شده فتوکرومیک به‌طور متمادی بین فاز سفید شده و فاز رنگی حرکت می‌کنند. رفتار دینامیکی در پاسخ به شدت نور خورشید ناشی از چنین پوشش‌های فتوکرومیک می‌تواند جایگزینی امیدوارکننده برای فناوری‌های مکانیکی و الکترومکانیکی پیاده‌سازی شده در طراحی و توسعه نماهای پاسخگو باشد.

کاربردهای کلیدی تکنولوژی ساخت شیشه هوشمند در بخش های ساختمانی و حمل و نقل

پنجره هوشمند

نصب محصولات شیشه ای هوشمند در سراسر جهان در حال افزایش است، زیرا صاحبان املاک و توسعه دهندگان به دنبال ادغام فناوری های جدید برای افزایش کارایی کلی زیرساخت هستند. یکی از آخرین روندهای محصول برای تکمیل ابتکارات آب و هوای انرژی در فضاهای تجاری و مسکونی، شیشه هوشمند ویژگی هایی مانند تنظیم خودکار رنگ پنجره در پاسخ به شرایط نوری بیرون را ارائه می دهد.

شیشه کم آلاینده مفهوم جدیدی نیست، اما شرکت‌های درگیر در تولید شیشه در حال بهبود فناوری‌های هوشمند موجود برای ارائه کنترل عملکردی به ساکنان ساختمان هستند.

افزایش بهره وری انرژی با پنجره هوشمند؛ امکان استفاده از شیشه اکتیو الکتروکرومیک را فراهم می کند.

پنجره های ناکارآمد می توانند عامل 25 تا 30 درصد انرژی در ساختمان ها باشند که هدر می روند. علاوه بر این، کمیسیون انرژی پیش‌بینی می‌کند که تقریباً 40 درصد از تقاضای سرمایش برای یک ساختمان معمولی به دلیل افزایش گرمای خورشیدی از طریق پنجره‌ها است.

به همین دلیل تلاش‌های سازنده برای گسترش تکنولوژی شیشه هوشمند در بین مصرف‌ کنندگان عمومی نیز بر روند صنعت تأثیر گذاشت.

تصویر-تکنولوژی-شیشه-هوشمند-9768

استقرار شیشه هوشمند در بخش حمل و نقل

این ماده در حال تبدیل شدن به یک انتخاب ایده آل برای کنترل دما و سایه پویا در بخش حمل و نقل است. شیشه‌های هوشمند با دستگاه ذرات معلق (SPD) مناظر واضح را از طریق سانروف‌ها و پنجره‌ها امکان‌پذیر می‌سازد، در حالی که اشعه‌های خورشیدی را که باعث آسیب پوست، تابش خیره کننده و خراب شدن فضای داخلی می‌شود را، کاهش می‌دهد.

شما می توانید جهت اطلاع از کیفیت رنگ شیشه های هوشمند به این لینک بروید.

با توجه به توانایی تنظیم گرما، شیشه هوشمند می تواند به خودروسازان اجازه دهد تا کمپرسورهای تهویه مطبوع را تا 40 درصد کوچک کنند و در نتیجه وزن و هزینه کلی تولید را کاهش دهند. این امر به نوبه خود منجر به احتراق سوخت کمتر می شود و شرکت ها را وادار می کند تا راه حل های پیشرفته شیشه ای هوشمند را در وسایل نقلیه بگنجانند.

استفاده از محصولات شیشه ای هوشمند را می توان در صنعت راه آهن نیز مشاهده کرد. ، شیشه هوشمند می تواند تنها با فشار دادن یک دکمه از کاملا شفاف به مات تغییر کند. هنگامی که مات باشد، فضای داخلی قطار می تواند با انواع مختلف مناظر پر شود که روحیه مسافران و احساس راحتی را بالا می برد.

پنجره های هوشمند از هوش مصنوعی برای بهینه سازی میزان نور طبیعی و تنظیم گرما و تابش خیره کننده استفاده می کنند. نمونه‌های ذکر شده استفاده موجود از مواد را تأیید می‌کنند، اما مهمتر از آن، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای استفاده از فناوری شیشه‌های هوشمند در فضاهای عمومی را نشان می‌دهند.

تکنولوژی ساخت شیشه هوشمند در کاربردهای انرژی خورشیدی

در طول سال ها، استقرار شیشه های هوشمند در بخش های ساخت و ساز و حمل و نقل افزایش یافته است. با این حال، اخیراً، تقاضا برای شیشه ای که برق تولید می کند، مرزهای جدیدی را برای صنعت باز کرده است. در یک پیشرفت اخیر، یک نوع شیشه هوشمند پوشش خورشیدی تولید کننده انرژی را ارائه کردند که شیشه های پنجره را به پنل های خورشیدی تبدیل می کند. این مدل دارای 10 پنجره است که یک باتری الکتریکی را تامین می کند که یک صفحه نمایش تعاملی و پورت های شارژ لوازم الکترونیکی را هدایت می کند.

بیشتر بخوانید:

فروشگاه هوشمند

مزایای مدرسه هوشمند

به همین ترتیب، یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی سازمان تحقیقات علمی کاربردی هلند، فناوری جدید پنجره کنترل خورشیدی مبتنی بر شیشه‌های هوشمند ترموکرومیک را معرفی کرد. این شیشه این قابلیت را دارد که در هنگام برخورد با تابش خورشیدی تابش IR خود را تغییر دهد. مفهوم پنجره خورشیدی پیشنهادی با جلوگیری از گرما از خورشید در زمانی که دمای هوای بیرون بسیار بالا است، عمل می کند، در حالی که گرما را در هوای سردتر جذب می کند.

شیشه به عنوان یکی از پرکاربردترین محصولات در پروژه های زیرساختی همچنان کانون نوآوری است. فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی می‌توانند مواد شیشه‌ای را برای کاربردهای کلیدی فناوری و ایمنی مناسب کنند. از محدود کردن ورود اشعه ماوراء بنفش، ارائه بهره وری انرژی بهینه برای راحتی مسافران در خودروها، تکنولوژی شیشه هوشمند اکنون به طور گسترده در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند.