فهرست مطالب

 

سطوح شیشه ای دائما تحت تاثیر عوامل محیطی مانند گرد و خاک یا آب قرار دارند و این سطوح به گونه ای طراحی شده اند که هر گونه جای تماس دست یا حتی میکروب ها و آلودگی ها روی آن ها باقی می ماند. شیشه هایی که به تازگی تولید می شوند، دارای پوششی از تیتانیوم اکساید هستند که در دمای 600 درجه سانتی گراد و در طول ساخت شیشه اعمال می شوند. اثر فوتوکاتالیستی توسط نور UV ایجاد می شود و نور خورشید می تواند نود درصدد میکروب ها و آلودگی های موجود بر روی سطح شیشه را در عرض پانزده دقیقه نابود کند. در شیشه های لمینت شده، نواری که استفاده می شود باید نسبت به اشعه ماورا بنفش یا همان UV نفوذپذیر باشد.

واکنش های سطوح شیشه ای به محیط

در کل، شیشه ها به عوامل خارجی واکنش نشان می دهند و حدود 95 درصد شیشه ها، شیشه های سیلیکاتی هستند که SiO2 تضمین می کند که یک شبکه سه بعدی ایجاد می شود که به سختی حل خواهد شد. کوچک ترین نقاط معیوب در سطح شیشه می تواند شکنندگی هایی را ایجاد کند، به همین خاطر، نیروهای فشاری از طریق پیش تنیدگی شیمیایی یا حرارتی به شیشه اعمال خواهد شد.

سطوح شیشه ای به مرور زمان دستخوش تغییراتی می شوند، به خصوص که به راحتی با رطوبت واکنش می دهند و می توانند آسیب ببینند. قرارگیری یک لایه ژل بر روی شیشه و کریستالیزاسیون می تواند لایه های محافظی را برای شیشه ایجاد کند.

سطوح شیشه ای ایران اسمارت ویو_7536

پوشش های روی سطوح شیشه ای به چسبندگی بهتری نیاز دارند

امکان سیلیکاته کردن سطوح شیشه ای از طریق فرآیندی به نام پیروسیل وجود دارد که شامل سوزاندن یک مخلوط گازی با ماده حاوی سیلیکون می باشد که در این شرایط، شبکه سیلیکاتی با تعداد بالایی گروه های OH تشکیل می شود که نتیجه آن تولید لایه آب دوست است که زاویه تماس آب را به میزان صفر تا پنج درصد کاهش می دهد. این حالت برای اعمال چسبندگی بسیار مهم است اما می تواند بر انعکاس سطح شیشه هم تاثیر بگذارد. یکی از بهترین پوشش ها، استفاده از شیشه هایی است که قدمت بالایی ندارند که می توان قدرت چسبندگی را با استفاده از تقویت کننده ها افزایش داد.

بهتر است از لمس کردن سطوح شیشه ای خودداری شود

لمس کردن و کشیدن انگشت روی شیشه نه تنها باعث ساییدگی سطح می شود، بلکه باعث می شود اثراتی از آلودگی یا چربی روی شیشه باقی بماند و نکته جالب این جاست که شما نمی توانید آلودگی های کوچک تر از 40 میکرومتر را روی سطح شیشه مشاهده کنید و اثر انگشت شما می تواند تغییراتی به اندازه یک میکرومتر را ایجاد کند.

مطالب مرتبط

شیشه هوشمند

موارد استفاده شیشه هوشمند

نحوه ساخت شیشه هوشمند