فهرست مطالب

استفاده از سیستم یکپارچه فوتولتائیک (پنل های خورشیدی)، یکی از خاص ترین ویژگی های معماری تا به امروز بوده است که اهداف اقلیمی و استقلال از انرژی فسیلی و واردات سوخت در آینده به این معناست که تولید برق پایدار از طریق این سیستم می تواند به یک بازار انبوه تبیدل شود. مطالعات نشان می دهند که این سیستم در واقع احیا کننده انرژی است و می تواند تا حداکثر 1000 گیگابایت برق تولید کند. برنامه ریزی هایی صورت گرفته که نصب این پنل ها با هزینه های کمتری همراه باشد و در مصرف مصالح نیز صرفه جویی به عمل بیاید.
در آینده، امکان تولید برق از انرژی باد و پنل های خورشیدی بیشتر هم خواهد شد، چرا که هزینه های تولید کمتری را به همراه خواهند داشت. به گونه ای که برای سیستم های انرژی خورشیدی، کل خروجی سیستم تنها در حدود 200 تا 300 گیگابایت خواهد بود. در حال حاضر، حدود 55 گیگاوات از طریق سیستم های نصب شده روی پشت بام ها و فضاهای باز تولید می شود که انتظار می رود این عدد روند رو به پیشرفتی داشته باشد. در صورتی که ساختمان ها به سیستم پنل های خورشیدی مجهز شوند، تامین انرژی به خصوص در شهرها شکل پایدارتری پیدا می کند، چرا که انتشار CO2 تا حد بسیاری کاهش پیدا می کند و جلوی هزینه های اضافی نیز گرفته خواهد شد. هر ساختمان جدیدی که با این سیستم ساخته می شود، می تواند به تامین انرژی کارآمدتر کمک کند و انرژی تولید شده از این پنل ها در سقف های شیبدار می تواند تا 33 گیگاوات هم برسد.

نحوه عمل سیستم فتولتائیک

نحوه عمل سیستم این گونه است که پنل ها، ذرات نور دریافت شده را به جریان الکتریسیته تبدیل می کنند. در واقع زمانی که نور خورشید به این پنل ها برخورد می کند، انرژی آن ها به الکترون ها منتقل می شود و تحریک الکترون ها منجر به تولید جریان برق و الکتریسیته خواهد شد. برای استفاده از این سیستم، به یک اینورتر نیاز است تا جریان تولید شده به جریان برق شهری تبدیل شود و بتوان از آن برای وسایل برقی استفاده کرد.

عوامل موثر بر عملکرد سیستم فتولتائیک

سیستم های فتولتائیک هم تحت تاثیر عوامل محیطی و بیرونی قرار می گیرند، از جمله:

· دما، که اگر از یک سطحی بالاتر برود می تواند تاثیر منفی بر کارایی سیستم بگذارد.

· گرد و خاک و آلودگی، به گونه ای که کثیفی روی پنل می تواند مانع از جذب ذرات نور خورشید شود و از میزان انرژی تولید شده کاسته خواهد شد.

· سیم کشی، که حتما باید به درستی انجام شده باشد، چرا که مقاومتی که در اتصالات این پنل ها وجود دارد باعث می شود درصدی از برق به هدر برود و هر چه سیم کشی ها دقیق تر باشد، در مصرف برق بیشتر صرفه جویی خواهد شد.

· سایه، که پنل باید در محلی قرار بگیرد که سایه کمتری از اشیای اطراف مانند درختان و ساختمان ها روی آن بیفتد.

برنامه ریزی ساختاری برای استفاده از سیستم فوتولتائیک

مهم ترین اقدام، ادغام محصولات سیستم فوتولتائیک در برنامه ریزی فرآیندهای ساخت و ساز، از طریق ابزارهای دیجیتالی شدن می باشد که البته قوانین و مقررات فنی و ساختمانی دارد که نیاز است سیاست هایی اعمال شود تا تحول سبز گسترش پیدا کند. مواد خام برای تولید این پنل ها در کشور آلمان موجود است و تولید داخلی می تواند امنیت و انطباق قابل قبول تری را به همراه داشته باشد.
مورد بعدی، شفاف کردن هزینه های واقعی در تولید برق است که استفاده از پنل های خورشیدی هم چنان به عنوان یکی از گران ترین منابع تولید برق به حساب می آید. با این حال، در صورتی که برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد، قطعا از هزینه ها کاسته خواهد شد. سیستم های سقفی یا فضای باز، کارآمدتر هستند بی آن که هزینه های خارجی داشته باشند و هزینه آن ها برای تولید برق چیزی در حدود 5 تا 10 سنت در هر کیلووات ساعت می باشد.

پنل خورشیدی فتوولتائیک

انرژی ناپایدار از انرژی های تجدیدپذیر

نیازهای برق برای تولید گرما و حرارت در ساختمان ها و صنایع و به عنوان ماده اولیه برای فرآیندهای شیمیایی، دائمی و رو به افزایش هستند که این حالت در صنعت شیشه به خوبی مشهود می باشد. به عنوان مثال: انتظار می رود که شیشه های شناور تا سال 2045، به فناوری های الکتریکی و هیبریدی به همراه هیدروژن سبز تبدیل شوند که تولید هیدروژن الکتریکی از انرژی تجدیدپذیر نقش اساسی را ایفا می کند.
در حال حاضر، طرح هایی از پنل های خورشیدی با شیشه های محافظ موجود است که می توان از آن ها در نمای ساختمان ها استفاده کرد.

مطالب مرتبط