فهرست مطالب

شیشه هوشمند در منازل چه گاربردی دارد؟صنعت شیشه طی سال های اخیر پیشرفت های زیادی داشته و این روزها شاهد آن هستیم که نسل جدیدی از شیشه ها با عنوان شیشه هوشمند روانه بازار شده است. از شیشه های هوشمند که این قابلیت را دارند که در اثر تماس با حرارت، نور خورشید و یا جریان برق از حالت شفاف به مات یا بالعکس در بیایند، در مکان های مختلفی مانند بیمارستان ها و مراکز درمانی، دفاتر اداری، فروشگاه ها و منازل استفاده می شود. در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی شیشه هوشمند در منازل بپردازیم.

شیشه هوشمند چیست؟

شیشه هوشمند، تکنولوژی پیشرفته ای از شیشه است که امکان کنترل ورود هر نوع نور از جمله مادون قرمز، ماورا بنفش و نور مرئی را فراهم کرده است و اگر ساده تر بخواهیم بگوییم، شیشه هوشمند میزان عبور نور از مواد شفاف را تغییر می دهد و اجازه می دهد تا شیشه شفاف و یا مات به نظر برسد، که این حالت نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود، بلکه می تواند حریم خصوصی بیشتری را نیز ایجاد کند.

شیشه هوشمند در منازل

شیشه هوشمند را می توان بر روی سطوح شفاف مختلف از پنجره و پارتیشن گرفته تا صنایع خودروسازی و ویترین فروشگاه ها نصب کرد. درک مکانیسم عمل شیشه هوشمند بسیار راحت است و این گونه است که زمانی که شیشه در حالت شفاف است، امکان عبور نور فراهم می شود اما زمانی که جریان الکتریکی اعمال می شود، شیشه به حالت مات در می آید، کریستال های دورن شیشه در یک راستا قرار می گیرند و اجازه ورود نور را نخواهند داد.

نصب شیشه هوشمند در منازل

شیشه های هوشمند نیز مانند سایر شیشه های موجود در خانه نصب می شوند، اما کمی تخصصی است و در این روش، ورقه ای از کریستال های مایع ما بین دو شیشه قرار می گیرد و نصب آن همانند شیشه های معمولی خواهد بود. در پایان، جریان برق و الکتریسیته به شیشه وصل می شود و مراحل نصب تکمیل خواهد شد. در صورتی که شیشه هوشمند از نوع فتوکرومیک یا ترموکرومیک باشد، نیازی به منبع برق نیست، چرا که شیشه بر اساس میزان نور و حرارت، تغییر حالت پیدا می کند.

از شیشه هوشمند در کدام قسمت های منزل می توان استفاده کرد؟

شما می توانید از شیشه های هوشمند در پارتیشن بندی اتاق ها، در حمام و حتی پنجره هایی که رو به خیابان هستند، استفاده کنید. اگر نمی دانید از این نوع شیشه در کدام قسمت های خانه استفاده کنید، این نکته را در نظر بگیرید که این شیشه ها می توانند میزان ورود نور خورشید را کنترل کنند و این امکان را فراهم می کنند که علاوه بر خنک شدن فضای داخل خانه، از نور طبیعی هم بهره مند شوید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که معمولا تابش مستقیم نور خورشید به وسایلی مانند فرش ها، باعث تغییر رنگ آن ها به مرور زمان خواهد شد، اما استفاده از شیشه هوشمند در پنجره منازل می تواند به رفع این مشکل کمک کند.
همه ما برای ایجاد حریم خصوصی بیشتر در خانه هایمان از پرده های کلفت و ضخیم استفاده می کنیم، اما شیشه های هوشمند می توانند حریم خصوصی آنی را برای شما ایجاد کنند و دیگر نیازی به استفاده از پرده نخواهد بود.
در خصوص نوع شیشه هوشمندی که در منازل استفاده می شود باید بگوییم که شیشه های هوشمند ساخته شده از کریستال های مایع برای قسمت های داخلی خانه مناسب تر هستند، در حالی که از شیشه های الکتروکرومیک در فضاهای خارجی خانه استفاده می شود.