فهرست مطالب

شیشه هوشمند فتوکرومیک

شیشه و پنجره بخش جدایی ناپذیری از ساختمان ها و بناهای مختلف هستند که نقش اساسی را در انتقال نور و حرارت ایفا می کنند. اما گاهی تابش مستقیم و خیره کننده نور خورشید به فضاهای داخلی می تواند دردسر ساز باشد و مجبور خواهیم بود از پرده های کلفت استفاده کنیم. خوش بختانه، پیشرفت های صورت گرفته در تکنولوژی شامل حال شیشه ها و پنجره ها نیز شده و نسل جدیدی از شیشه ها با عنوان شیشه های هوشمند (Smart Glass) و پنجره های هوشمند روانه بازار شده اند، شیشه هایی که قابلیت تغییر رنگ و حالت از شفاف به تیره و کدر را دارند. شیشه های هوشمند انواع مختلفی دارند که در این مقاله به بررسی شیشه هوشمند فتوکرومیک خواهیم پرداخت.

شیشه هوشمند فتوکرومیک چیست؟

شیشه های هوشمند فتوکرومیک تحت تاثیر امواج فرابنفش قرار دارند، یعنی به محض این که نور ماورا بنفش به شیشه برخورد می کند، به صورت مات و تیره در می آیند و با کاهش میزان عبور نور، به حالت اول و شفاف بر می گردند. این نوع از شیشه های هوشمند از فیلم های چسبنده ساخته شده اند و نیازی به نیروی برق ندارند. میزان عبور و انتقال نور هنگام تماس با نور خورشید در حدود 15 تا 30 درصد است و زمانی که اشعه خورشید وجود ندارد، در حدود 60 تا 75 درصد خواهد بود.

شیشه هوشمند

شیشه هوشمند، نسل جدیدی از شیشه است که با استفاده از به روزترین تکنولوژی موجود در دنیا طراحی شده است، به گونه ای که از طریق نور خورشید و حرارت به صورت خودکار و یا جریان الکتریکی و تنها با فشردن یک دکمه عمل می کند و می تواند میزان ورود نور و حرارت را در اختیار و کنترل کاربر قرار بدهد و بیشترین میزان ایمنی و حریم خصوصی را ایجاد کند. برای ساخت این شیشه ها به چهار جزء شیشه، میکرو فیلم هوشمند، تبدیل کننده یا اینورتر برق و هم چنین ریموت کنترل نیاز است.

این شیشه ها را می توان در ابعاد و اندازه های مختلف و بسته به نظر و سلیقه مشتری برش داد و در صنایع و مکان های مختلف مانند فروشگاه ها، اداره ها، مجتمع های مسکونی، خودروها و هر مکانی که به امنیت بیشتری نیاز دارند مانند جواهر فروشی ها، استفاده کرد. انواع مختلفی از این شیشه ها در بازار موجود است که فتوکرومیک یکی از آن هاست. شیشه های فتوکرومیک عملکردی مشابه عینک های آفتابی دارند که در تماس با نور ماورا بنفش خورشید (UV) تغییر رنگ می دهند.

از شیشه های هوشمند ترموکرومیک عمدتا در نورگیر ساختمان ها استفاده می شود تا پنجره ها که حتی یکی از بهترین کاربردهای شان در سقف گلخانه هاست که باعث می شود حرارت کمتری به فضای داخلی وارد شود و از میزان هزینه های سرمایشی نیز کاسته خواهد شد. نکته قابل توجه این است که تغییر حالت این شیشه ها به صورت خودکار انجام می شود و نیازی به دخالت انسان نیست و مزایای بسیاری را برای افرادی که گلخانه یا محیط های این چنینی دارند، به همراه خواهد داشت.

کاربردهای شیشه هوشمند فتوکرومیک

از شیشه هوشمند فتوکرومیک می توان در ساخت عینک ها، ساختمان ها و سیستم حمل و نقل استفاده کرد:

شیشه هوشمند فتوکرومیک در عینک

عینک های فتوکرومیک برای اولین بار در سال 1960 ساخته شدند و بعدها تغییراتی بر روی آن ها صورت گرفت که برای استفاده، مناسب تر شدند. بکارگیری این شیشه ها برای عینک و لنز، باعث می شود جلوی تابش نور ماورا بنفش به چشم ها گرفته شود، اما از آن جایی که شیشه به طور کامل تیره می شود، هنگام رانندگی نباید استفاده شوند. چالش عمده در خصوص بکارگیری این فناوری در عینک این است که تقریبا بیش از سی ثانیه طول می کشد تا در تماس با نور خورشید به طور کامل تیره شود و بیش از پنج دقیقه زمان می برد تا به حالت اولیه و شفاف برگردد.

شیشه هوشمند فتوکرومیک در ساختمان ها

تابش نور خورشید از پنجره ها به فضای داخل خانه می تواند باعث تغییر رنگ فرش ها و خرابی وسایل شود، به علاوه این که با گرم شدن محیط و استفاده از تهویه هوا، هزینه های مربوطه نیز افزایش خواهد یافت. بکارگیری شیشه های فتوکرومیک یا فیلم های فتوکرومیک در پنجره های منازل و ساختمان ها می تواند از بروز تمام موارد گفته شده جلوگیری کند و زیبایی نمای ساختمان نیز چند برابر خواهد شد.

شیشه هوشمند فتوکرومیک

شیشه هوشمند فتوکرومیک در سیستم حمل و نقل

از شیشه هوشمند فتوکرومیک می توان برای خودروها، واگن های قطار و هواپیماها استفاده کرد تا از میزان تابش خیره کننده نور خورشید به راننده کاسته شود و ایمنی و راحتی بیشتری برای مسافران فراهم گردد. ممکن است در حال حاضر، تنها تعداد معدودی از ماشین های لوکس مجهز به این فناوری باشند، اما مطمئن باشید که در آینده ای نزدیک تمام وسایل سیستم های حمل و نقل به این تکنولوژی مجهز خواهند شد.

چه تفاوتی میان شیشه هوشمند فتوکرومیک و ترموکرومیک وجود دارد؟

با توجه به تعاریف بالا، این نوع شیشه در تماس با نور ماورا بنفش (UV) تغییر رنگ پیدا می کند و به حالت مات در می آید و زمانی که دمای هوا بالا می رود، به طور کامل مات و تیره نخواهد شد. این در حالی است که شیشه های هوشمند ترموکرومیک، بر اساس گرما و حرارت عمل می کنند و به محض این که دمای محیط بیرون بالا می رود، از حالت شفاف به مات تغییر پیدا می کنند.