فهرست مطالب

طراحی نمای ساختمان

منظور از طراحی نمای ساختمان چیست؟  نمای ساختمان اولین چیزی است که توجه مردم را جلب می کند و آن را از ساختمان های دیگر متمایز می سازد. در این مقاله میخواهیم از اهمیت نمای ساختمان بگوییم که در طراحی اصولی نمای ساختمان علاوه بر زیبایی باید در نظر گرفته شد.

تصویر-طراحی-نمای-ساختمان-8541

اهمیت طراحی نمای ساختمان در معماری

1- مقاومت نمای ساختمان در برابر عوامل خارجی: اگر بخواهیم با یک مثال بگوییم همانطور که ما آدم ها با توجه شرایط آب و هوایی، منطقه ای که در آن هستیم لباسی که میخواهیم بپوشیم را انتخاب میکنیم، طراحی نمای ساختمان هم باید به نحوی باشد که از طریق مواد ، سیستم ها ، تکنیک ها و غیره با آن وضعیت سازگار شود.

2نمای ساختمان نشان دهنده ی ارزش و هویت ساختمان: درسته که نمای ساختمان فقط چهره و پوسته ی ساختمان است، اما نشان دهنده ی شخصیت طراح نمای ساختمان و کسانی که در آن ساختمان کار و یا زندگی میکنند هم هست. با توجه به تعداد ساختمان هایی در شهرها و به خصوص کلان شهر ها دیده میشود، در یک طراحی نمای حرفه ای با توجه به سلیقه ی کارفرما نمای ساختمان به نحوی طراحی میشود که هویت متفاوتی را برای ساختمان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید :

طراحی و اجرای نما و محوطه

دکوراسیون داخلی اتاق خواب

3- تهویه طبیعی : یک نما در اصل پوست خارجی ساختمان است. و محافظت ارائه شده توسط پوست خارجی ، تهویه طبیعی را تضمین می کند. این امر از طریق روشهای مختلف مانند جنبه های طراحی ، پوسته های دوجداره و پنجره های مکانیزه حاصل می شود. همچنین ، یک نمای ساختمان حرفه ای تضمینی می کند که راحتی ساکنین در شرایط ناملایم آب و هوایی مانند باد ، باران و برف به خطر نمی افتد.

4- عایق صوتی : در طراحی نمای ساختمان حرفه ای برای راحتی ساکنان طراح به این نکته توجه میکند که نمای ساختمان باید عایق صوتی مناسبی باشد، و همچنین درجه ی بالای عایق بندی صوتی وجه تهویه مورد نیاز ، تبادل هوا و زیبایی نمای بیرونی را به خطر نمی اندازد.

5- افزایش بهره وری و فراهم کردن راحتی: در طراحی نمای ساختمان باید به راحتی ساکنان توجه شود، چرا این راحتی باعث افزایش بهره وری میشود، برای مثال این امکان را فراهم میکند که ساکنین بتوانند میزان نور را به سادگی کنترل کنند مثلا با استفاده از لورها یا دستگاه های سایه زنی، همچنین امکان تنظیم جریان و دمای هوا که با پنجره های بازشو باعث راحتی ساکنان ساختمان میشوند.

در نهایت درست است که نمای ساختمان از بیرون دیده میشود و مهمترین رکن طراحی نمای ساختمان یا شاید اولین چیزی که با شنیدن نمای ساختمان به ذهنمان برسد زیبایی باشد، اما تاثیر آن علاوه بر ظاهر و بیرون ساختمان در داخل ساختمان هم می باشد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طراحی فضای سبز همین حالا به این لینک مراجعه کنید.