فهرست مطالب

معایب شیشه هوشمند

شیشه هوشمند یا Smart Glass، شیشه قابل تغییری است که با استفاده از فناوری منحصر به فردی طراحی شده و این امکان را به کاربر می دهد تا بتواند درجه و میزان شفاف بودن آن را تغییر دهد. این شیشه ها از دو لایه و یا بیشتر ورق شیشه ای محصور شده با کریستال های مایع تشکیل شده اند که جریان الکتریکی از میان آن ها عبور می کند. کریستال ها تحت جریان الکتریکی، هم تراز می شوند و میزان شفافیت شیشه تغییر خواهد کرد.
شیشه های هوشمند برای موقعیت های مختلف قابل استفاده هستند، اما همه آن ها یک هدف دارند و آن حفظ بیشتر حریم خصوصی می باشد. شما می توانید از نسل جدید شیشه ها در دکوراسیون اتاق جلسات، ویترین مغازه ها، بیمارستان ها، شرکت ها و حتی رستوران ها استفاده کنید.
در این مقاله قصد داریم به بررسی معایب شیشه هوشمند بپردازیم.

شیشه هوشمند چگونه کار می کند؟

شیشه از طریق تبدیل کننده به یک دکمه متصل می شود. با بسته شدن مدار، جریان الکتریکی ضعیفی، باعث هم تراز شدن کریستال ها می شود تا شیشه به حالت شفاف در بیاید. این جریان الکتریسیته در حدی است که می تواند بر آرایش کریستال ها تاثیر بگذارد و شیشه به حالت نیمه کدر در بیاید. در این وضعیت، شیشه نسبت به نور نفوذ پذیر باقی می ماند اما اشیا دیده نخواهند شد، درست مانند شیشه های مات. به همین دلیل، حریم خصوصی بیشتری برای افراد ایجاد خواهد شد.

شیشه هوشمند

نمونه های استفاده از شیشه هوشمند

شیشه های هوشمند را می تواند در فضای داخل و یا بیرون نصب کرد. از این شیشه ها عمدتا در پارتیشن های داخلی و برای سازمان دهی و نظم بیشتر فضای اتاق ها استفاده می شود تا حریم خصوصی بیشتری برای افراد حین کار یا برگزاری جلسات فراهم گردد.
از دیگر کاربردهای شیشه هوشمند می توان در بیمارستان ها و به منظور حفظ حریم خصوصی بیماران هنگام معاینه اشاره کرد.
از این نوع شیشه ها می توان در خودپرداز بانک ها یا اتاق پرو فروشگاه ها نیز استفاده کرد.
معایب و محدودیت های شیشه هوشمند
از جمله معایب شیشه های هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قیمت بالا

یکی از بزرگ ترین معایب شیشه هوشمند، گران قیمت بودن آن است که به صورت هر متر مربع محاسبه می شود و قیمت ها در هر شرکت سازنده ای متفاوت خواهد بود. به همین خاطر، استفاده از این نوع شیشه ها رواج چندانی پیدا نکرده است و بیشتر در مکان هایی مانند موزه ها و دفاتر اداری مورد استفاده قرار می گیرد.

• نیاز به جریان برق

گرچه شیشه هوشمند می تواند بیش از 35 درصد اتلاف انرژی را کاهش دهد و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود، اما از جریان برق استفاده می کند و اگر برق قطع باشد، شیشه هوشمند کار نخواهد کرد.

• نصب دشوار

برای نصب شیشه های هوشمند، نیاز است سیستم سیم کشی و نصب پنجره با دقت بسیار بالایی انجام شود و این کار باید حتما توسط کارشناسان و افراد مجرب در این زمینه انجام شود. به همین خاطر، سخت بودن روند نصب نیز می تواند یکی دیگر از مزایای استفاده از شیشه های هوشمند باشد.

• مصرف برق بالا

صرف نظر از این که شیشه های هوشمند، مصرف انرژی را کاهش می دهند اما مصرف برق شان نیز بالاست. شیشه های هوشمند الکتروکرومیک، با ولتاژ برق بسیار پایین (12 تا 36 وات) کار می کنند و مصرف انرژی شان چیزی در حدود 3 تا 5 وات در هر متر مربع می باشد.

• فراگیر نشدن

گرچه شیشه های هوشمند، مصرف انرژی را کاهش می دهند و به حفظ حریم خصوصی کمک می کنند، اما چندان فراگیر نشده اند و ممکن است نتوانید آن ها را به راحتی پیدا کنید. به همین خاطر، اگر قصد استفاده از این شیشه ها را در منزل دارید، ممکن است نیاز باشد آن را از قبل سفارش دهید.