فهرست مطالب

 

هاب خانه‌ی هوشمند smart home (مرکز اتوماسیون منزل):یک هاب خانه‌ی هوشمند سخت‌افزار یا نرم‌افزاریست که دستگاه‌ها را روی یک شبکه‌ی اتوماسیون منزل نصب می‌کند و ارتباط میان آنها را کنترل می‌کند.

هاب‌های خانه‌ی هوشمند smart home، که بطور محلی بهم متصل هستند یا به یک ابر وصل هستند، برای آن دسته از دستگاه‌های اینترنت اشیاء مفید هستند که از پروتکل‌های Zigbee یا Z-Wave یا بلوتوث نه وای‌فای استفاده می‌کنند.

 

 

یک هاب خانه‌ی هوشمند smart home که معمولا پل خانه‌ی هوشمند نامید می‌شود، یک هاب خانه‌ی هوشمند است که ارتباطات مختلف پروتکل را از دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند جمع‌آوری و تبدیل می‌کند.

مثلا، اگر یک اسمارت فون که از Zigbee برای برقراری ارتباط استفاده نمی‌کند، بخواهد با یک ساعت هوشمندی صحبت کند که تنها از Zigbee نه از وای‌فای یا بلوتوث داخل اسمارت فون استفاده می‌کند، هاب خانه‌ی هوشمند به عنوان تبدیل‌گر بین این دو عمل می‌کند.

 

هاب خانه‌ی هوشمند smart home

 

به این ترتیب، یک هاب خانه هوشمند smart home به عنوان قلب یک شبکه‌ی خانگی کوچک عمل می‌کند که دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف را در یک پلت‌فرم متمرکز به هم وصل می‌کند. این امر شبکه را برای کاربر ساده می‌کند و به وی یک اپلیکیشن خانه‌ی هوشمند برای کنترل همه‌ی نرم‌افزارها و سیستم‌های مختلف می‌دهد. اکنون فرد می‌تواند با هاب خانه هوشمند مشخص کند چه موقع درب گاراژ باز شود، چراغ سالن روشن شود و رادیو روی ایستگاه موسیقی کلاسیک تنظیم شود.

به عنوان کنترلگر اتوماسیون منزل، هاب خانه هوشمند smart home می‌تواند ترافیک را از وای‌فای یا بلوتوث دور کند و تراکم شبکه را کاهش دهد. با وصل بودن دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند، کاربران می‌توانند از راه دور به سیستم‌های مختلف دسترسی داشته باشند و وقتی از منزل دور هستند، آنها را با اپلیکیشن خانه‌ی هوشمند خود کنترل کنند.

چگونه یک هاب خانه‌ی هوشمند smart home کار می‌کند:

در کل، هاب‌ها دستگاه‌های شبکه‌ای هستند که به عنوان مکان همگرایی برای داده‌ها از یک یا چند دستگاه عمل می‌کنند و سپس داده‌ها را در یک یا چند جهت هدایت می‌کنند. یک هاب خانه‌ی هوشمند smart home معمولا یک سوئیچ داخلی دارد که اطلاعات ضروری برای تعیین چگونگی و محل انتقال داده‌ها را حفظ می‌کند. دستگاه‌ها شامل منابع محاسباتی برای اجرای وظایف پردازش قبل از انتقال داده‌ها می‌شوند.

اپ خانه‌ی هوشمند مربوطه smart home به عنوان یک «ریموت کلی» برای همه دستگاه‌های خانه‌ هوشمند کار می‌کند و به صاحب منزل امکان نظارت بر عناصر شبکه‌ی خانه هوشمند و خودکارسازی، برنامه‌ریزی و کنترل کارها را می‌دهد.

تکامل هاب خانه هوشمند smart home:

دستگاه‌های اولیه خانه هوشمند اغلب برای برقراری ارتباط به وای فای یا بلوتوث متکی بودند. بااین‌حال، از آنجا که این ویژگی‌ها می‌توانند به سرعت شارژ باتری را خالی کنند، پروتکل‌های جدیدی وارد صحنه شدند. Zigbee و Z-Wave، دو پروتکل بسیار محبوب در اتوماسیون منزل، مسائل مربوط به انرژی را کاهش می‌دهند و اتصال وایرلس کم هزینه به دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند smart home فراهم می‌کنند.

امنیت هاب خانه‌ی هوشمند:

از آنجا که دستگاه‌های خانه هوشمند به صورت وایرلس به اینترنت وصل می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند، ذاتا در معرض خطر حمله قرار دارند. برای جلوگیری از مسائل امنیتی در هاب خانه‌ی هوشمند smart home و کل شبکه خانه هوشمند، پیشنهاد می‌شود از احراز هویت چند عاملی استفاده شود، هر گونه نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض عوض شود، نرم‌افزار و سفت‌افزار بروزرسانی شود و هرگز شماره سریال، آدرس IP یا دیگر اطلاعات حساس شبکه به اشتراک گذاشته نشود.