فهرست مطالب

هوشمند سازی ساختمان

منظور از هوشمند سازی ساختمان چیست؟ساختمان های آینده به گونه ای طراحی شده اند که با کمک فناوری پیچیده و هوشمند، زندگی انسان ها را آسان تر کنند. منظور از هوشمند سازی ساختمان، هر سازه‌ای است که از فرآیندهای یکپارچه، مهندسی هوشمند یا طراحی خلاقانه برای خودتنظیمی محیط و عملیات ساختمان استفاده می ‌کنند.

در ساختمان های هوشمند، صرفه جویی در انرژی به سیستم های اطلاعات انرژی مرتبط است که برای ذخیره، تجزیه و تحلیل و نمایش داده های انرژی ساختمان استفاده می شود.

هزینه های هوشمند سازی بر اساس اندازه و پیچیدگی سیستم به طور قابل توجهی متفاوت است.

یک ساختمان هوشمند، سیستم اتوماسیون ساختمان آن است و این سیستم‌ها می‌توانند بسیار پیچیده باشند.

کارکنان آموزش دیده کافی نیز در حوزه تجزیه و تحلیل بسیار مهم هستند. نرم افزار خانه هوشمند می تواند به طور خودکار داده های دارایی را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کند، اما این اطلاعات بدون افراد آموزش دیده، برای عمل کردن بر اساس آن بی ارزش است.

فشار برای مدیریت هزینه‌ها، ریسک‌ها و مصرف انرژی، صاحبان ساختمان‌های تجاری و سرمایه‌گذاران را وادار می‌کند تا بررسی کنند که چگونه فناوری‌های ساختمان هوشمند می‌توانند به افزایش سود شرکت کمک کنند.

 

ساختمان هوشمند چیست؟

ساختمانی خودکار است که عملیات الکتریکی ساختمان مانند روشنایی، گرمایش، تهویه مطبوع، امنیت داخلی و خارجی و سایر سیستم های مرتبط را به طور خودکار نظارت می کند.

رویکرد انسان محور به طراحی، هسته اصلی ساختمان های هوشمند است. از لحظه ورود افراد به داخل ساختمان تا لحظه خروج، یک ساختمان هوشمند این قابلیت را خواهد داشت که درصد نیروی کار داخل ساختمان را در هر زمان معین تعیین کند و به طور خودکار تنظیمات تاسیسات خود را با توجه به بازخورد و نیاز افراد تنظیم کند. از اتصالات WiFi، روشنایی، برق، گرما گرفته تا  تهویه مطبوع محیط، همگی با هوشمند سازی ساختمان امکان پذیر هستند.

ساختمان هوشمند چگونه کار می کند؟

ساختمان هوشمند با استفاده از هوش خود، داده های کاربردی را از طریق دستگاه های کاربر، سرویس های موجود و حسگر ها استفاده می کند . هوش مصنوعی و استفاده از داده های موجود، این امکان را فراهم می کند که ساختمان را بتوان برای پاسخگویی به نیاز های کاربردان هوشمند کرد.

هوشمندی شبکه نیز به امنیت شبکه کمک می کند. به عنوان مثال، شبکه می تواند دستگاه ها را شناسایی و بخش بندی کند تا تشخیص ناهنجاری ها و نفوذها را بهبود بخشد.

اگر اطلاعی در رابطه با نحوه کنترل شیشه هوشمند ندارید فقط کافی است به این لینک مراجعه کنید. 

تصویر-هوشمند-سازی-ساختمان-1234

مزایای هوشمند سازی ساختمان

هزینه های عملیاتی کمتر

برای مثال، یک ساختمان هوشمند می ‌تواند از داده‌های جمع‌آوری ‌شده برای کاهش استفاده از روشنایی الکتریکی با تنظیم سایه‌ها برای ورود نور طبیعی بیشتر استفاده کند. ثابت شده است که مدیریت روشنایی، مصرف برق را به طور چشمگیری کاهش می دهد. به نوبه خود، می‌تواند به ساختمان‌ها کمک کند تا از نظر انرژی کارآمدتر شوند.

علاوه بر این، ساختمان‌های هوشمندی که از اتوماسیون‌ها برای دستیابی به وظایف کوچک روزانه، مانند بررسی موجودی، سفارش تدارکات، یا تهیه گزارش‌های امنیتی استفاده می‌کنند، کارمندان را آزاد می‌کنند تا روی مسائل مهم‌تر تمرکز کنند و در زمان و هزینه در بخش عملیات صرفه‌جویی کنند.

هزینه انرژی کمتر

با استفاده از هوشمند سازی ساختمان می توان، دما، سایه‌ها و روشنایی را به طور خودکار بر اساس زمان روز و میزان نیاز تنظیم کرد.

بیشتر بخوانید:

انعطاف پذیری بیشتر

هوشمند سازی ساختمان این امکان را ایجاد می کند تا جریان هوا، رطوبت و دمان را به راحتی تنظیم کرد.

بهبود کارایی ساختمان

 به لطف اطلاعاتی که حسگرها ارائه می ‌کنند، سیستم‌های هوشمند می‌دانند که در کجا به گرما و نور نیاز است و عملکرد و کارایی کلی ساختمان‌ها را بهبود بخشند.

آیا بازار ساختمان های هوشمند در حال رشد است؟

بر اساس گزارش بازار،سال به سال به تعداد کشورهایی که به سمت فناوری ساختمان‌های هوشمند روی می‌آورند به طور پیوسته در حال افزایش است. این امر به این دلیل است که حتی اگر ساختمان‌ها در ابتدا در مقایسه با سازه‌های سنتی گران ‌تر باشند، به دلیل سیستم‌های عامل موثر در دراز مدت هزینه کمتری دارند.

بریتانیا و هلند از کشورهای پیشرو در تعداد ساختمان های هوشمند هستند. یکی از هوشمندترین ساختمان های جهان در قلب هلند و در آمستردام واقع شده است.

برترین عناصر امنیتی ساختمان هوشمند

در حالی که بسیاری از مردم تمایل دارند فن‌آوری‌های ساختمان‌های هوشمند تجاری را با بهره‌وری انرژی مرتبط کنند، امنیت نیز نقش کلیدی در فضاها دارد. در ادامه برخی از عناصر کلیدی امنیتی که هر ساختمان هوشمند باید داشته باشد آورده شده است:

امنیت فیزیکی

یکی از عناصر کلیدی فضاهای تجاری هوشمند، فناوری امنیت فیزیکی مانند کنترل دسترسی است که صاحبان ساختمان می توانند از آن برای دریافت داده های مهم و بهبود رفاه بازدیدکنندگان، ساکنان یا کارمندان استفاده کنند.

اتوماسیون هوشمند را می توان برای درهای ورودی، گردان ها، کنترل های آسانسور، دوربین های ویدئویی و موارد دیگر اعمال کرد.

امنیت سایبری

در عصر تکنولوژی امروز، حملات سایبری بسیار رایج شده است. با وجود فناوری‌های ساختمان هوشمند متصل به اینترنت اشیا، صاحبان اموال باید مراقب حملات سایبری احتمالی با استفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی یا سایر حملات مخرب علیه سیستم‌های ساختمان هوشمند عملیاتی باشند.

سیستم های اضطراری

به لطف این سیستم، کاربران ساختمان از حوادث غیرمنتظره ای که می توانند پرهزینه یا حتی خطرناک باشند، ایمن نگاه می دارد. به عنوان مثال، یک سیستم هشدار هوشمند می‌تواند ساختمان را از نظر فعالیت غیرمعمول نظارت کند، یک قفل خودکار را فعال کند یا در صورت شناسایی یک محرک خاص، مانند ورود غیرمجاز، آتش‌سوزی یا سایر موارد اضطراری هشدار دهد.

در آخر باید گفت،  ساختمان‌های هوشمند سازگارتر با محیط ‌زیست هستند، ایمنی را افزایش می‌دهند و از سیستم‌های کارآمد انرژی استفاده می ‌کنند که می ‌تواند به رفاه و توان مالی کاربران و مالکان ساختمان‌ها کمک کند. اگر شما هم تمایل دارید،  در رابطه با هوشمند سازی اطلاعات بیشتری کسب کنید ما را دنبال کنید.