فهرست مطالب

هوشمند سازی مدارس

آیا تا به حال در مورد یک کلاس درس هوشمند شنیده اید ؟ کلاس‌های هوشمند و فناوری هوشمند واژه‌هایی هستند که سال‌ها در مدارس در حال چرخش هستند، اما در واقع منظور از هوشمند سازی مدارس چیست؟

 آموزش هوشمند، روند جدید آموزش جهان است. به منظور ایجاد یک کشور هوشمند، بسیاری از کشورها به دنبال ایجاد یک آموزش هوشمند برای تربیت نسل‌هایی از شهروندان هوشمند هستند.

هوشمند سازی مدارس به عنوان یک مدل مدرسه پیشرفته، فرصت‌ها و شرایطی را برای مدارس ایجاد می ‌کند تا، ظرفیت انطباق خود را افزایش دهند و توسعه متعادل را در مواجهه با تغییرات سریع در جامعه ایجاد کنند.

 دانش آموزان همگام با مدارس هوشمند، قادر به کشف و ساختن دانش، توسعه خود کنترلی و ظرفیت انطباق، تفکر خلاقانه از طریق آموزش های شخصی، متناسب با ویژگی ها و نیازهای فردی هستند.

منشا مدل مدرسه هوشمند

مطالعات بین‌المللی اغلب الزامات تغییر مدل مدرسه را به عنوان یک عنصر ضروری برای آموزش مدرسه، به منظور همگام شدن با آخرین تغییرات عصر فناوری بیان می کنند.

ظهور اینترنت و گسترش روزافزون کاربرد اینترنت، توسعه سریع علم و فناوری، روند جهانی شدن و به طور کلی یکپارچگی، همه ی جنبه های زندگی اجتماعی را تغییر داده است.

نفوذ پیشرفت های تکنولوژی، جهانی شدن و روندهای یکپارچه سازی درک و نقش آموزش و پرورش و مدارس را تغییر می دهد. آموزش و پرورش باید به یک نیروی مولد مستقیم تبدیل شود و محصولاتی با ارزش بالا ایجاد کند. مدرسه باید یک محیط آموزشی باز و مدرن برای تربیت نسل‌هایی از شهروندان هوشمند ایجاد کند. تغییر نیازها، علایق، سبک‌های یادگیری و شیوه‌های فعالیت فراگیران، الزامی اجتناب ‌ناپذیر برای تغییر آموزش مدرسه است.

فناوری اطلاعات عناصر برنامه درسی و نوع برنامه را تغییر می دهد و فراگیران را برای پایه اساسی دنیای دیجیتال، فناوری اطلاعات و عصر اطلاعات آماده می کند.

بیشتر بخوانید:

انواع شیشه هوشمند

شیشه هوشمند در استخر شیشه ای

در حال حاضر، ایجاد مدرسه هوشمند در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به عنوان نوآوری و نوسازی مدارس به کار گرفته شده و در بسیاری از کشورهای دیگر در سراسر جهان گسترش یافته است.

تصویر-هوشمند-سازی-مدارس-5121

هوشمند سازی مدارس چیست؟

کلاس درس هوشمند چیست؟ تعاریف بسیاری از کلاس هوشمند وجود دارد، مدارس هوشمند یک فضای یادگیری است که با فناوری آموزشی تقویت شده است و برای بهبود تجربه تدریس و یادگیری طراحی شده است.

 یک کلاس درس سنتی با مداد، کاغذ، کتاب، پاک کن و خودکار سر و کار دارد. اما در مدارس هوشمند، طیفی از فناوری‌های آموزشی جذاب به آن اضافه می شود، که برای کمک به مربیان، در تغییر تجربه یادگیری طراحی شده‌اند! ابزارهایی که به معلمان کمک می‌کنند توجه دانش‌آموزان را جلب و حفظ کنند، ارزشمند هستند.

بکارگیری فناوری هوشمند در آموزش مدرسه، با تغییر محتوا و نحوه یادگیری و آموزش، پشتیبانی، سازماندهی، مدیریت مدرسه و چشم انداز آموزشی همراه است.

تخته‌های هوشمند

تخته‌های هوشمند، که تخته‌های سفید تعاملی یا تابلوهای الکترونیکی نیز نامیده می‌شوند، تجربه یادگیری را بهبود مید‌بخشند و در عین حال آموزش را برای معلمان بهبود می بخشد.  آنها به معلمان و دانش آموزان اجازه می دهند تا به طور مشترک یاد بگیرند، فایل ها را به اشتراک بگذارند، به منابع آنلاین دسترسی پیدا کنند و از نرم افزارهای آموزشی استفاده کنند.

شما می توانید برای اطلاع از نحوه هوشمند سازی ساختمان به این لینک مراجعه کنید.

اهمیت و فواید مدارس هوشمند

مدارس هوشمند یک مفهوم مهم و حیاتی در عصر دیجیتال کنونی هستند. آنها فواید و مزایای بسیاری را برای دانش آموزان، معلمان و به طور کلی جامعه آموزشی فراهم می کنند. مهمترین این مزایا و مزایا عبارتند از:

بهبود کیفیت آموزشی: مدارس هوشمند به بهبود کیفیت آموزش کمک می کند و محیط آموزشی حمایتی و مناسبی را برای نیازهای فردی دانش آموزان فراهم می کند.

توسعه مهارت های یادگیری مدرن: مدارس هوشمند به دانش آموزان کمک می کند تا مهارت های یادگیری مدرن مانند نوآوری، تفکر انتقادی، حل مسئله و یادگیری مادام العمر را توسعه دهند.

تقویت ارتباطات و همکاری: مدارس هوشمند ارتباط و همکاری را بین دانش‌آموزان، معلمان و جامعه آموزشی تشویق می‌کنند که منجر به بهبود روابط اجتماعی و توسعه مهارت‌های اجتماعی می‌شود.

صرفه جویی در زمان و تلاش: مدارس هوشمند با سازماندهی کارآمدتر فرآیندهای آموزشی و تعاملی به صرفه جویی در زمان و تلاش برای دانش آموزان و معلمان کمک می کنند.

افزایش رقابت پذیری: مدارس هوشمند دانش آموزان را قادر می سازد تا مهارت های فناوری مدرن را توسعه دهند و تجربه عملی بیشتری کسب کنند، که به بهبود رقابت در بازار کار در آینده کمک می کند.

ارائه یک محیط آموزشی ایمن: مدارس هوشمند با ارائه ویژگی های امنیتی و حفاظتی لازم برای داده ها و اطلاعات، به ارائه یک محیط آموزشی امن و مطمئن برای دانش آموزان و معلمان کمک می کنند.

شما می توانید حهت کسب اطلاع بیشتر در رابطه با مزایای مدرسه هوشمند به این لینک بروید. 

اصول کلیدی مدارس هوشمند

دانش مولد. مدارس باید به دقت بررسی کنند که چه محتوای انضباطی و بین رشته ای بیشترین سود را برای دانش آموزان دارد. شناسایی و ساختاردهی محتوایی که بیشترین پتانسیل را برای رشد دانش آموزان دارد، نقطه شروع مهمی برای ایجاد مدارس هوشمند است.

بر درک تمرکز کنید. در حالی که اهداف قانونی زیادی برای دانش آموزان وجود دارد، اغلب تمرکز بر درک عمیق در زندگی روزمره مدرسه، گم می شود. در مدل مدارس هوشمند، بر عملکرد دانش‌آموزی تأکید می شود، که درک عمیقی را در مقایسه با نتایج مشخص نشان می‌دهد.

تدریس برای تسلط و انتقال. یک اصل ساده اما قدرتمند آموزش این است که دانش آموزان بسیاری از چیزهایی را که فرصت و انگیزه معقولی برای یادگیری دارند، آموزش می بینند.  تکنیک‌های آموزشی که به‌طور صریح مدل‌سازی می‌کنند، به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا آنچه را که می‌آموزند با زمینه‌های جدید پیوند دهند . همین موضوع، احتمال اینکه دانش‌آموزان به خوبی یاد بگیرند و فعالانه از آنچه یاد می ‌گیرند استفاده کنند را، افزایش می‌دهد.

ارزشیابی یادگیری محور. ارزشیابی در بهترین حالت خود به عنوان یک ابزار بازتابی و ارزشیابی برای یادگیری عمل می کند. دانش آموزان و همچنین معلمان را درگیر می کند و پویایی ایجاد می کند که در آن دانش آموزان مسئولیت نهایی کیفیت کار و یادگیری خود را بر عهده می گیرند.

مدرسه به عنوان یک سازمان یادگیرنده، همانطور که مدارس محل رشد کودکان هستند، باید محل رشد اساتید و مدیران نیز باشند .

با اسمارت ویو همراه باشید تا هر چه بیشتر در رابطه با هوشمند سازی بدانید.