فهرست مطالب

پنجره‌های هوشمند smart window جدید  کدامند؟پنجره‌های هوشمند جدید در نور خورشید تیره می‌شوند و همزمان برق تولید می‌کنند

به لطف خانواده‌ی نو ظهوری از مواد بلورین به نام پرووسکیت، انرژی خورشیدی در سال‌ های اخیر دستخوش انقلابی شده است. در حال حاضر، پرووسکیت‌ ها پنجره‌ها را متحول کرده‌اند، آنها را در روزهای سرد سال شفاف نگاه می‌دارند، اما آنها را در نور خورشید و تابستان داغ تیره نگاه می‌دارند.

 

پنجره‌های هوشمند smart window

دو گروه تحقیقاتی گزارش دادند که پنجره‌های smart window با روکش پرووسکیت ایجاده کرده‌اند که نه تنها براساس دما تغییر می‌کنند بلکه مانند سلول‌های خورشیدی انرژی استخراج می‌کنند. یک روز فرا می‌رسد که این فناوری جدید از طریق دور کردن نور خورشید به خنک کردن ساختمان‌ها و تولید انرژی برای بوت کردن کمک می‌کنند.

پنجره‌های هوشمند smart window شفاف و مات:

چندین دهه است که پنجره‌های هوشمند smart window شفاف و مات می‌شوند. مثلا، هواپیمای بوئینگ 787 از پنجره‌های به اصطلاح الکتروکرومیک استفاده می‌کند که برای تیره شدن به منبع انرژی از بیرون هواپیما نیاز دارد. اما چنین پنجره‌هایی به دلیل هزینه‌ی بالاترشان، بی‌ثباتی در توانایی بلوکه کردن نور بیرون و نیازشان به منبع برق از خارج تاثیر قابل‌توجهی در بازار ساختمان سازی نداشته‌اند.

اما پرووسکیت‌ها بطور همزمان زمینه را برای استفاده از پنجره‌های هوشمند smart windows و پنجره‌های خورشیدی مهیا می‌کنند. پرووسکیت‌ها موادی هستند که از ترکیبی از عناصر با ساختار بلوری خاص ساخته می‌شوند و سلول‌های خورشیدی ساخته شده از آنها در تبدیل نور خورشید به برق مانند پنل‌های خورشیدی سیلیکونی کارآمد هستند: بهترین آنها بیش از 22 درصد از انرژی را در نور خورشید به برق تبدیل می‌کنند، در مقایسه با 25 درصد از انرژی برای سیلیکون. با تغییر اجزای اصلی پرووسکیت‌ها، محققان نیز می‌توانند شفافیت آنها را کنترل کنند. مهمتر از همه، مواد اولیه برای پرووسکیت‌ها بسیار ارزان‌تر از سلول‌های خورشیدی فعلی هستند.

اولین پیشرفت در ترکیب این ویژگی‌ها در نوامبر سال 2017 رخ داد، یعنی زمانی که محققان گزارش کردند یک پنجره‌ی خورشیدی پرووسکیت مبتنی بر سرب ساخته‌اند که وقتی دما به 60 درجه سانتی‌گراد می‌رسد از حالت شفاف به مات تغییر می‌کنند. در دماهای خنک‌تر، پرووسکیت در مرکز سلول خورشیدی با یک ترکیب ارگانیک به نام متیل‌آمین ترکیب می‌شود. وقتی هوا گرم شود، متیل‌آمین تبخیر می‌شود و از پرووسکیت دور می‌شود، در نتیجه شیشه را تاریک می‌کند و نور خورشید جذب می‌شود. وقتی گرما از بین برود، یا حتی نور خورشید کم شود یا در طول زمستان، بخار متیل‌آمین به پرووسکیت باز می‌گردد و دوباره پنجره را شفاف می‌سازد. پرووسکیت گرم شده تا 11.3 درصد از انرژی خود را به برق تبدیل می‌کند.

مشکلات پنجره‌ها smart window :

بااین‌حال، این پنجره‌ها smart window اشکالاتی هم دارند. بزرگترین اشکال این است که کارآیی سلول‌های خورشیدی بعد از چند بار تغییر کاهش می‌یابد، زیرا متیلامین نمی‌تواند بطور کامل پرووسکیت را به ساختار بلورین اولیه‌اش بازگرداند.

در حال حاضر، یانگ در نیچر متریال گزارش کرده است که تیم‌اش یک پنجره‌ی خورشیدی پرووسکیت مبتنی بر سزیم ساخته است که وقتی گرم می‌شود و بدون متیلامین، مات می‌شود و برق تولید می‌کند. این قابلیت به پنجره smart window امکان می‌دهد بارها بدون کاهش کارآیی و عملکرد از حالت مات به شفاف و بالعکس تغییر کند.

جدیدترین پنجره‌های خورشیدی هنوز نقاط‌ضعفی دارند. برای تازه‌واردها، از حالت شفاف به مات تغییر نمی‌کنند، مگر اینکه تا بیش از 100 درجه سانتی‌گراد گرم شوند. علاوه‌براین، کارآیی‌شان فقط 7 درصد است، یعنی کمتر از سلول‌های خورشیدی متعارف.

به گفته‌ی مک‌گیهی، پنجره‌های پرووسکیت علاوه بر ثبات و کارآیی، وقتی مات می‌شوند هاله‌ای از رنگ قرمز پیدا می‌کنند. وی معتقد است این مسئله مهم است، زیرا بیشتر سازندگان از استفاده از پنجره‌های رنگی اجتناب می‌کنند.

 

هاب خانه‌ی هوشمند smart home (مرکز اتوماسیون منزل):

یک هاب خانه‌ی هوشمند سخت‌افزار یا نرم‌افزاریست که دستگاه‌ها را روی یک شبکه‌ی اتوماسیون منزل نصب می‌کند و ارتباط میان آنها را کنترل می‌کند.

هاب‌های خانه‌ی هوشمند smart home، که بطور محلی بهم متصل هستند یا به یک ابر وصل هستند، برای آن دسته از دستگاه‌های اینترنت اشیاء مفید هستند که از پروتکل‌های Zigbee یا Z-Wave یا بلوتوث نه وای‌فای استفاده می‌کنند.

یک هاب خانه‌ی هوشمند smart home که معمولا پل خانه‌ی هوشمند نامید می‌شود، یک هاب خانه‌ی هوشمند است که ارتباطات مختلف پروتکل را از دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند جمع‌آوری و تبدیل می‌کند.

مثلا، اگر یک اسمارت فون که از ZigBee برای برقراری ارتباط استفاده نمی‌کند، بخواهد با یک ساعت هوشمندی صحبت کند که تنها از ZigBee نه از وای‌فای یا بلوتوث داخل اسمارت فون استفاده می‌کند، هاب خانه‌ی هوشمند به عنوان تبدیل‌گر بین این دو عمل می‌کند.

به این ترتیب، یک هاب خانه هوشمند smart home به عنوان قلب یک شبکه‌ی خانگی کوچک عمل می‌کند که دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف را در یک پلت‌فرم متمرکز به هم وصل می‌کند. این امر شبکه را برای کاربر ساده می‌کند و به وی یک اپلیکیشن خانه‌ی هوشمند برای کنترل همه‌ی نرم‌افزارها و سیستم‌های مختلف می‌دهد. اکنون فرد می‌تواند با هاب خانه هوشمند مشخص کند چه موقع درب گاراژ باز شود، چراغ سالن روشن شود و رادیو روی ایستگاه موسیقی کلاسیک تنظیم شود.

به عنوان کنترلگر اتوماسیون منزل، هاب خانه هوشمند smart home می‌تواند ترافیک را از وای‌فای یا بلوتوث دور کند و تراکم شبکه را کاهش دهد. با وصل بودن دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند، کاربران می‌توانند از راه دور به سیستم‌های مختلف دسترسی داشته باشند و وقتی از منزل دور هستند، آنها را با اپلیکیشن خانه‌ی هوشمند خود کنترل کنند.

 

چگونه یک هاب خانه‌ی هوشمند smart home کار می‌کند:

در کل، هاب‌ها دستگاه‌های شبکه‌ای هستند که به عنوان مکان همگرایی برای داده‌ها از یک یا چند دستگاه عمل می‌کنند و سپس داده‌ها را در یک یا چند جهت هدایت می‌کنند. یک هاب خانه‌ی هوشمند smart home معمولا یک سوئیچ داخلی دارد که اطلاعات ضروری برای تعیین چگونگی و محل انتقال داده‌ها را حفظ می‌کند. دستگاه‌ها شامل منابع محاسباتی برای اجرای وظایف پردازش قبل از انتقال داده‌ها می‌شوند.

اپ خانه‌ی هوشمند مربوطه smart home به عنوان یک «ریموت کلی» برای همه دستگاه‌های خانه‌ هوشمند کار می‌کند و به صاحب منزل امکان نظارت بر عناصر شبکه‌ی خانه هوشمند و خودکارسازی، برنامه‌ریزی و کنترل کارها را می‌دهد.

تکامل هاب خانه هوشمند smart home:

دستگاه‌های اولیه خانه هوشمند اغلب برای برقراری ارتباط به وای فای یا بلوتوث متکی بودند. بااین‌حال، از آنجا که این ویژگی‌ها می‌توانند به سرعت شارژ باتری را خالی کنند، پروتکل‌های جدیدی وارد صحنه شدند. ZigBee و Z-Wave، دو پروتکل بسیار محبوب در اتوماسیون منزل، مسائل مربوط به انرژی را کاهش می‌دهند و اتصال وایرلس کم هزینه به دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند smart home فراهم می‌کنند.

امنیت هاب خانه‌ی هوشمند:

از آنجا که دستگاه‌های خانه هوشمند به صورت وایرلس به اینترنت وصل می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند، ذاتا در معرض خطر حمله قرار دارند. برای جلوگیری از مسائل امنیتی در هاب خانه‌ی هوشمند smart home و کل شبکه خانه هوشمند، پیشنهاد می‌شود از احراز هویت چند عاملی استفاده شود، هر گونه نام کاربری و رمز عبور پیش‌فرض عوض شود، نرم‌افزار و سفت‌افزار بروزرسانی شود و هرگز شماره سریال، آدرس IP یا دیگر اطلاعات حساس شبکه به اشتراک گذاشته نشود.

روکش قابل‌تعویض PDLC:

روکش قابل‌تعویض PDLC، روکش هوشمندی که از دو لایه‌ی شفاف و رسانا تشکیل شده است. بین این دو لایه ماده‌ی کریستال مایع و پلیمری قرار گرفته است که ماده‌ی اصلی برای تولید شیشه هوشمند است.

با کنترل دکمه سوئیچ مودم، می‌توان در صدم ثانیه شیشه را از حالت شفاف به مات و بالعکس درآورد. این ویژگی الکترونوری برجسته امکان استفاده گسترده در محیط‌های تجاری، حمل و نقل هوایی و دریایی، پنجره‌های فروشگاه‌های smart wiew و دیگر تاسیسات ملی مهم و غیره می‌دهد.

ساختار و مکانیسم روکش PDLC:

رمز و راز ویژگی آن فناوری کریستال مایع و پلیمری پراکنده است. ملکول‌های کریستال مایع در روکش بصورت تصادفی پخش می‌شوند.

وقتی دکمه‌ی پاور خاموش است، کریستال‌ها نور را پراکنده می‌کنند و شیشه تیره به نظر می‌رسد.

وقتی جریان الکتریکی اعمال می‌شود و محصول روشن است، ملکول‌های کریستال مایع هماهنگ می‌شوند و نور داخلی می‌تواند به درون آن نفوذ کند. بنابراین، شیشه شفاف smart glass  به نظر می‌رسد.

نوع محصول:

نوع 1: ورقه خودچسبنده

می‌توانید ورقه‌ی هوشمند خودچسبنده را به شیشه، پنل آکریلیک و هر ماده شفاف و مسطح دیگر با ساختار شیشه+روکش بچسبانید.

نوع 2: ورقه‌ی غیرچسبنده با لایه PDLC لمینت شده

روکش PDLC لمینت شده ماده اصلی برای ساخت شیشه‌ی هوشمند smart glass است. مشتریان می‌توانند این آیتم را برای ساخت شیشه هوشمند ایده‌آل طبق خواسته خود بسازند و آن را بین دو قطعه شیشه قرار دهند. شیشه+روکش PDLC+ شیشه

شیشه هوشمند می‌تواند نور را زیر فشار الکتریکی تنظیم کند و به حالت شفاف و غبارآلود در بیاید و از حیث نفوذپذیری و حفظ حریم خصوصی مناسب شود که مهمترین ویژگی کاربردی روکش PDLC است. حتی وقتی نور کافی وجود ندارد، این شیشه می‌تواند نور کافی را تضمین کند (گرما در زمستان و سرما در تابستان). تاثیر عایق بازتابنده فضای داخل منزل را خنک و آرامش بخش می‌سازد.

چند روش برای استفاده از پنچره‌های شیشه هوشمند smart glass برای تبلیغات خرده‌فروشی

جذب خریداران فرهیخته‌ی امروز و در عین حال بازاریابی موثر برند خرده‌فروشی‌تان با یک مزیت رقابتی چالش‌برانگیز است. تبلیغات دیجیتال اینترنت را تحت کنترل گرفته است و فروشگاه‌های فیزیکی سنتی نیز به دنبال راهی برای ایجاد تحول و فراهم کردن تجربه‌ای متفاوت برای مشتری از لحظه ورود به فروشگاه و خرید یک کالا هستند.

شیشه‌ی کریستال مایع LCG® که «شیشه هوشمند» smart glass نامیده می‌شود به خرده‌فروشان امکان تبدیل ویترین مغازه‌شان به یک صفحه نمایش شفاف، افزایش آگاهی از برند، تعداد بازدید از فروشگاه و فروش می‌دهد. با شیشه‌ی کریستال مایع، شیشه در صدم ثانیه از حالت مات به شفاف در می‌آید. وقتی شیشه در حالت مات قرار دارد به عنوان صفحه‌نمایش HD برای نشان دادن تبلیغات پویا عمل می‌کند. وقتی شیشه شفاف است، خریداران می‌توانند بوضوح داخل فروشگاه را ببینند.

1.از یک پنجره شیشه‌ای عادی تا یک صفحه نمایش HD

فورا پنجره فروشگاه‌تان را به یک صفحه نمایش HD و چندمنظوره تبدیل کنید که به شما امکان نمایش تصاویر، ویدیوها یا متن‌های سفارشی برای تعامل با مشتریان می‌دهد.

علاوه‌براین، شیشه هوشمند smart glass قابل تنظیم است- وقتی نیمه شفاف است، می‌توانید پیام‌هایی را روی آن نمایش دهید که همواره روی صفحه شیشه‌ای عبور کند بدون اینکه دید خریداران داخل فروشگاه را مختل کند. شیشه قابل تعویض به این معناست که پیام‌های پویا دائما نمایش داده می‌شوند بدون اینکه قوه‌ی دید را مختل کنند.

آیا می‌خواهید شیشه ویترین‌تان را دوباره طراحی کنید بدون اینکه قدرت استفاده از این فضای ارزشمند را از دست بدهید؟ تغییر صفحه نمایش ویترین معمولا شامل کشیدن یک ورقه سیاه روی پنجره می‌شود یا اینکه کارکنان‌تان را مجبور کنید درحالی‌که رهگذران در حال عبور هستند تغییراتی اعمال کنند.

اگر شیشه ویترین‌تان از شیشه کریستال مایع ساخته شده باشد، می‌توانید به سرعت سطح آن را از حالت شفاف به مات در بیاورید و در صورت تغییر دکور حریم خصوصی‌تان را حفظ کنید. وقتی شیشه مات است، تصاویر ویدیویی، آگهی‌های تبلیغاتی پخش می‌کنید یا از مشتریان دعوت می‌کنید در زمان معین برای مشاهده اجناس جدید به فروشگاه بازگردند.

آیا مایلید کالای‌تان را در ویترین مغازه به نمایش قرار دهید بدون اینکه امنیت فروشگاه به خطر بیفتد؟ شیشه‌ی هوشمند را در حالت مات قرار دهید و از آن به عنوان صفحه‌نمایش برای نشان دادن تصاویر کالاهای مورد علاقه‌تان در تصاویر ویدیویی استفاده کنید.

کارکردهای چندمنظوره و انعطاف‌پذیری شیشه قابل تعویض امنیت ایده‌آل برای نمایش کالاها ارائه می‌کند، درحالیکه تصاویر نمایش داده شده روی شیشه به شما امکان می‌دهد از ویترین به عنوان صفحه‌ی تبلیغاتی استفاده کنید.

شیشه هوشمند smart glass فرصت‌های بیشماری برای تبلیغات هدفمند، افزایش ایمنی و حفاظت از کالاها، ارائه کارکردهای مبتکرانه و عملی فراهم می‌کند. با لمس یک دکمه، شیشه هوشمند شیشه بدون استفاده را به یک رسانه‌ی پویا تبدیل می‌کند که کالاها را به نمایش در می‌آورد.

روکش شیشه هوشمند به هر شکل و اندازه‌ای در می‌آید و می‌توان از آن برای دیوارهای پارتیشنی با یک چسب مربوط معمولی استفاده کرد.

 

 

برخی از مواد بدون توجه به روند فعلی، ارزش بسیار زیادی دارند. شیشه از زمان پیدایش‌اش تا به حال به یک دارایی در حوزه‌ی ساخت، طراحی و دکوراسیون تبدیل شده است. شیشه با شفافیت، تطبیق‌پذیری، انتقال نور و ویسکوسیته‌‌ای که دارد می‌توان آن را شکل و برش داد و برای اهداف مختلف استفاده کرد.

تطبیق‌پذیری پارتیشن‌های شیشه‌‌ای قابل‌حمل:

شیشه هوشمند smart glass به یک راه‌حل موثر و ایده‌آل برای حفظ حریم خصوصی، بخش‌بندی، نمایش و بهداشت و راحتی تبدیل شده است که یک محیط جادار ارائه می‌کند. بسیاری از سازمان‌های کنونی اقداماتی برای ترکیب فضای‌شان با این راه‌حل نوآورانه کرده‌اند که از طراحی داخلی پیشرفته استفاده می‌کند.

LCG® Move، یک شیشه هوشمند قابل‌حمل است که وقتی بحث سخنرانی، نمایش، کنفرانس، اتاق شو، ایونت‌های ادارات به میان می‌آید، مزایای قابل‌توجهی دارد.

LCG® Move smart glass را می‌توان به عنوان یک تخته‌سفید براق مورد استفاده قرار داد، وقتی مات است، برای نوشتن افکاری که به ذهن خطور می‌کند و ارائه ایده‌ها استفاده می‌شود. همچنین LCG® Move را می‌توان به یک صفحه‌نمایش با قدرت دید 180 درجه و با کیفیت HD تبدیل کرد.

در عین ناباوری و بهت حضار می‌توانید با لمس یک دکمه تصاویر نقاشی شده را به نمایش در‌آورید. تصاویر ویدیویی پویا، کنفرانس‌های تلفنی، سخنرانی‌ها را می‌توانید با این فناوری نهایی ارائه کنید و سپس خیلی راحت آن را به محیط کارتان انتقال دهید.

محیط‌های سازمانی، کسب‌وکارها و فضاهای کاری مشترک نیازمند کمی حریم خصوصی برای افراد یا حتی تیم‌ها هستند. فضای‌تان را شخصی کنید، بدون اینکه مجبور به نصب دائمی پارتیشن‌ها یا دیوارهایی شوید که فضای غیرضروری می‌گیرند. LCG® Move با تغییر حالت از وضعیت مات به شفاف آن هم با لمس یک دکمه، راه‌حل ایده‌آلی برای حفظ حریم خصوصی‌تان است.

این پارتیشن‌های قابل‌تنظیم علاوه‌بر فراهم کردن انعطاف‌پذیری برای حمل و نقل و جمع‌ کردن راحت آن، برای کسب‌وکار‌های روبه‌رشد که نیازمند جابه‌جایی هستند بسیار مناسب‌اند. اگر قرار است در یک نمایشگاه تجاری یا کنفرانس حضور داشته باشید از شیشه‌های LCG® smart glass می‌توانید برای ارائه دمو، ویدیو و بخش‌بندی فضای صفحه‌نمایش‌تان استفاده کنید و از رقبا پیشی بگیرید.

بیماران دیگر نیازی به پرده‌هایی ندارند که غیربهداشتی هستند و احتمال آلودگی‌شان بسیار بالاست. مراکز خدمات درمانی می‌توانند هزینه‌های بهداشتی را با استفاده از این شیشه‌ها کاهش دهند و در عین حال حریم خصوصی بیماران را حفظ کنند. شیشه LCG در عین داشتن یک طراحی خوب، ظاهر تمیز و براق دارد و به راحتی قابل حمل است.

 

بدون امنیت هوشمند هیچ پروتکل IOT وجود ندارد:

امنیت خانه‌ی هوشمند مدرن smart home  بخش قابل‌توجهی از موفقیت‌اش را مدیون تحول و پیشرفت در پروتکل‌های IOT است. این کانال‌های ارتباطی قابلیت همکاری را افزایش می‌دهند و به هزاران دستگاه امکان «صحبت» و تعامل با یکدیگر را می‌دهند. این ویژگی یکی از الزامات مهم برای هر سیستم هوشمند smart view است.

پذیرش یک پروتکل مشترک کلید تجربه‌ی مثبت مشتریست. میلیون‌ها دستگاه، محصول و خدمات بهم متصل هر سال با استفاده از پروتکل‌های ارتباطی مختلف بفروش می‌رسند.

افزایش امنیت منزل به یک سطح کاملا جدید. مشتری دستگاه را به یک کنترل‌گر هوشمند smart home متصل می‌کند و در نتیجه کاربر می‌تواند چراغ‌هایی را نصب کند که هر زمان سنسور پنجره smart view متوجه ورود ناگهانی شد، بطور خودکار روشن شود و مانع از سرقت احتمالی منزل گردد.

تبدیل سیستم‌های امنیتی به دستگاه‌های هوشمند smart home قفل‌های قدیمی درب منازل، زنگ در، درب‌های گاراژ و دوربین‌های متصل به اینترنت می‌توانند با پروتکل‌های IOT به سیستم‌های امنیتی مدرن و به روز تبدیل شوند. صاحبان منازل می‌توانند منازل خود را از راه دور تنها با گوشی هوشمندشانsmart view کنترل کنند.

آنها می‌توانند دسترسی یک سری افراد از پیش تعیین شده را فراهم کنند، به یک تکنسین اجازه ورود به منزل بدهند و سپس پشت سر او درب را ببندند، ببینند چه ساعتی فرزندان‌شان از مدرسه به خانه می‌آیند و پس از ورود درب را قفل کنند. همه‌ی این کارها را می‌توان با ضربه انگشت انجام داد.