فهرست مطالب

پنجره هوشمند و تنظیم نور چگونه است؟پنجره‌های هوشمند نوعی پنجره هستند که به تنظیم نوری که وارد اتاق می‌شود، کمک می‌کنند. این پنجره‌ها نیز برای کنترل بهتر هزینه‌های گرمایش و تهویه‌ی مطبوع استفاده می‌شوند. برخی از انواع شیشه‌های مورد استفاده ذرات الکتروکرومیک، کریستال مایع و ذرات معلق هستند.

الکتروکرومیک:

ویژگی‌های نوری این پنجره هوشمند از طریق ولتاژ تغییر می‌کند. این امر به شما امکان می‌دهد با فشار دادن یک دکمه که ظرفیت را از حالت رنگی، تراخشا و در نهایت شفاف تغییر می‌دهد، مقدار حرارت و نور ورودی را کنترل کنید.

به محض اینکه از جریان برق برای تغییر ظرفیت استفاده کنید، هیچ تعامل بیشتری با برق برای حفظ آن حالت لازم نیست. با وجود حالت تاریک پنجره، هنوز می‌توانید بوضوح از آن بیرون را مشاهده می‌کنید. این پنجره‌ها شیشه نیستند بلکه یک لایه نانو-کریستالین پالایش شده هستند. پنجره با ایجاد چندین لایه ساخته می‌شود.

پنجره هوشمند و تنظیم نور

ذرات معلق:

این نوع فناوری پنجره هوشمند در حقیقت یک لایه لمینت شده از ذراتی است که تا حدودی میله‌ای شکل هستند. این ذرات در مایع قرار دارند که آنها را به حالت معلق در می‌آورد و سپس این مایع بین دو قطعه پلاستیک یا شیشه قرار داده می‌شود. بدون هر گونه شارژ الکتریکی، ذرات بصورت تصادفی مرتب می‌شوند و در این حالت، آنها نور را جذب می‌کنند که موجب تیره شدن پنجره هوشمند می‌شود.

وقتی جریان برق وصل می‌شود، ذرات مرتب می‌شوند و امکان عبور نور را می‌دهند. این پنجره‌ها را می‌توان کنترل کرد، بنابراین می‌توانید آنها را تیره کنید و هر چقدر نور و گرما می‌خواهید، وارد کنید. حالت شفاف پنجره را باید از طریق یک جریان ثابت حفظ کرد.

کریستال مایع:

این فناوری برخلاف تلویزیون‌هایی نیست که از فناوری LCD استفاده می‌کنند. پلیمر برای حل کردن کریستال‌ها استفاده می‌شود و سپس به حالت جامد تبدیل می‌شود. در طول این فرایند، کریستال‌ها دیگر با حالت جامد پلیمر سازگار نیستند. این امر قطراتی روی پلیمر ایجاد می‌کند.

این ترکیب بین دو لایه از پلاستیک یا شیشه همراه با یک لایه نازکی از موادی قرار داده می‌شود که رسانا است. سپس پلیمر تحت عملیات قرار می‌گیرد. کل این فرایند یک خازن ایجاد می‌کند.
سپس یک منبع برق افزوده می‌شود و الکترودها وصل می‌شوند. این پنجره هوشمند در حالت طبیعی خود سفید تیره است، اما به محض اینکه جریان افزوده می‌شود، کریستال‌ها ردیف می‌شوند و امکان عبور نور را می‌دهند. با کنترل میزان جریانی که وارد می‌شود می‌توانید میزان نور ورودی را کنترل کنید.

ورق پلکسی گلاس:

ورق پلکسی گلاس یک ورقه‌ی اکریلیک است که به خاطر ماهیت شفاف‌اش به جای شیشه استفاده می‌شود. پلکسی‌گلاس مستعد خراش و انباشت گرد و غبار است. این امر پلکسی‌گلاس را به یک ورقه‌ی مات و ابری تبدیل می‌کند. این امر درخشش ورقه را می‌گیرد و کاری می‌کند قدیمی و کثیف به نظر برسد.

با این حال، بازگرداندن ورقه پلاکسی گلاس به حالت اصلی‌اش بسیار آسان است. خراش‌ها یا کثیفی که انباشته می‌شود را می‌توان با استفاده از یک محلول و پاک‌کننده تمیز کرد.
ورقه‌های پلکسی‌گلاس از محصول مبتنی بر نفت آکریلیک ساخته می‌شود. این ماده شفاف ویژگی‌های ترموپلاستیک دارد که به آن امکان می‌دهد خم ‌شود و وقتی گرم شد به اشکال مختلف در بیاید.

از این ماده برای تولید طیف وسیعی از محصولات از جمله پنجره‌ها، شیشه حمام، آکواریوم، چراغ اتوموبیل و مبلمان استفاده می‌شود. دلایل زیادی برای در اولویت قرار دادن این ماده نسبت به شیشه وجود دارد.

پلکسی گلاس قوی، ضدضربه، ایمن، بادوام، انعطاف‌پذیر، براحتی قابل برش و استفاده از آن آسان است.
ترک انداختن روی پلکسی گلاس نسبت به یک صفحه‌ی شیشه با ضخامت مشابه به فشار بیشتری نیاز دارد. این ویژگی بادوام بودن موجب می‌شود پلکسی گلاس ضدضربه شود.

پلکسی گلاس مانند شیشه خرد نمی‌شود.
شفافیت پلکسی‌گلاس امکان عبور نور قابل‌توجهی را می‌دهد. بیش از 90 درصد از نور خورشید و حدودا 80 درصد از نور می‌تواند از پلکسی‌گلاس عبور کند و آن را به شفاف‌ترین ماده‌ی دردسترس تبدیل می‌کند.

شیشه نور بیشتری را نسبت به پلکسی گلاس منعکس می‌کند. برش دادن پلکسی‌گلاس بسیار راحت‌تر از شیشه است. همچنین پلکسی‌گلاس بسیار سبک‌تر از شیشه است.
از دهه‌ی 1960، صنعت‌گران از پلکسی گلاس به خاطر انعطاف‌پذیری و سبک بودن‌اش و توانایی‌اش برای فیلتر کردن نور استفاده کرده‌اند. ترکیب پلکسی‌گلاس امکان طراحی‌های ژئومتریک پیشرفته‌تر را در برنامه‌ریزی معماری می‌دهد.