فهرست مطالب

 

شیشه، عضو جدانشدنی ساخت و سازهاست که از قدیم هم استفاده می شده و امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در صنعت ساختمان سازی انجام شده، شاهد آن هستیم که معماری داخلی و خارجی سازه به سمت استفاده هر چه بیشتر از شیشه رفته است. شیشه به دلیل شفافیت و عبور نوری که دارد، در معماری و نمای خارجی ساختمان ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و زیبایی خاصی را نیز به فضا می دهد. اما نمای شیشه ای چست و چه انواعی دارد؟ در ادامه همراه ما باشید.

ساختمان با نمای شیشه ای

زمانی که در معماری خارجی ساختمان، بیش از 60 درصد شیشه به کار رفته باشد، به آن نمای شیشه ای گفته می شود که از دیگر مصالح ساختمانی کمتر استفاده خواهد شد. شیشه های به کار رفته در نمای خارجی، عایق صدا هستند و می توانند در طرح ها و رنگ های مختلف نیز باشند. نمای شیشه ای با عنوان معماری مدرن شناخته می شود و امروزه بسیاری از ساختمان های لوکس، ساختمان های اداری و تجاری چنین نمایی دارند.

نماهای شیشه ای مقاومت بسیار بالایی دارند و به گونه ای طراحی می شوند که جلوی ورود اشعه ماوراء بنفش را به محیط داخل می گیرند و در مصرف انرژی نیز صرفه جویی خواهد شد که این ها همگی جزء مزایای این نوع نما به حساب می آیند. اما موردی که باید به آن اشاره کرد این است در تابستان گرمای بیشتری جذب محیط می شود که برای کاهش این حالت می توان از شیشه های رنگی استفاده کرد.

معرفی انواع نمای شیشه ای

نماهای شیشه ای در انواع اسپایدر، دو جداره بدون فریم و کرتین وال ساخته می شوند که با توجه به نوع کاربری ساختمان، می توان یکی از این انواع را به کار برد.

  • نمای شیشه ای اسپایدر

در طراحی این نما از شیشه های لمینت شده شامل دو لایه شیشه سکوریت استفاده می شود که استاندارد هستند و با این که از کمترین میزان فریم استفاده می شود، سطح ایمنی بالایی را نیز به همراه دارند. از جمله ویژگی های این شیشه ها و نماها می توان به ضد تشعشع بودن شان برای مناطق گرم اشاره کرد. برای اجرای این نوع نما از قطعاتی مانند چنگگ استفاده می شود تا اجزای شیشه ای در کنار هم قرار بگیرند و کلیه ستون ها و قطعات مشخص هستند که همین مورد می تواند زیبایی نما را چندین برابر کند.

در این نوع نما حتی می توان برای زیبایی و شفافیت بیشتر، ستون ها را نیز به صورت شیشه ای پیاده کرد که از این امکان بیشتر در ساختمان های بزرگ اداری یا تجاری استفاده می شود.

نمای های شیشه ای

 

 

  • نمای شیشه ای بدون فریم یا فریم لس

در نمای شیشه ای بدون فریم یا فریم لس، ابتدا از پروفیل های فلزی و ایجاد شبکه های فلزی استفاده می شود و سپس شیشه داخل چارچوب قرار می گیرد. فریم ها دارای لاستیک های مخفی برای آب بندی و هوابندی هستند و نصب شان به راحتی انجام می شود. فریم ها و چهارچوب را می توان در رنگ های مختلفی انتخاب کرد که شیشه ها با فاصله بسیار کم و با استفاده از چسب سیلیکون آب بندی می شوند و نما ظاهر یکپارچه و زیبایی پیدا خواهد کرد.

  • نمای شیشه ای کرتین وال

در ساخت نماهای کرتین وال از پروفیل های آلومینیومی و لاستیک های آب بندی و هوابندی و دیگر اتصالات استفاده می شود و از جمله مزایای مهم آن ها می توان به مقاومت بالا در برابر خطرات جوی مانند بادهای شدید و هم چنین نیروهای ناشی از زمین لرزه اشاره کرد. در ابن نما می توان از شیشه های دو جداره و سه جداره استفاده کرد که میزان عایق بودن در برابر صوت و حرارت افزایش پیدا می کند. این نوع نما را در بیشتر خانه های ویلایی می بینیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شیشه هوشمند و نمای شیشه ای سازه های خود با کارشناسان ما در اسمارت ویو تماس بگیرید