فهرست مطالب

ساخت و ساز یکی از بزرگ ترین صنایع در دنیاست و هم چنان منابع با ارزش بسیاری وجود دارد که می توان از آن ها برای ساخت و سازهای جدید استفاده کرد که به ندرت پیش می آید از موادی که در هنگام تخریب ساختمان در چرخه بازیافت قرار می گیرند، استفاده کرد. این روزها بحث بازیافت شیشه ها به میان آمده است و مطالعات بسیاری در حال انجام شدن است. از این رو در این مقاله به بررسی بازیافت شیشه تخت می پردازیم که چگونه می توان از شیشه در پایان چرخه عمر خود دوباره در شیشه های پیشرفته معماری استفاده کرد.

بازیافت شیشه و استفاده در معماری پیشرفته

صنعت ساختمان سازی با چالش های بسیاری روبرو است، اما هدف طراحی ساختمان ها به صورت اقتصادی تر است تا به حفظ مجدد منابع نیز کمک شود. هر ساله میلیون ها تن شیشه تخت برای کاربردهای ساختمانی تولید می شوند که بسیاری از این شیشه ها را می توان بازیافت کرد و مجدد مورد استفاده قرار داد. اما چه اتفاقی برای خورده شیشه ها می افتد؟ چگونه می توان آن ها را بازیافت کرد؟

بازیافت شیشه تخت1212

جالب است بدانید که تنها 19 درصد از شیشه های خورد شده بازیافت نمی شوند و این به دلیل بالا بودن کیفیت شیشه های تولید شده می باشد. حتی کوچک ترین ناخالصی در شیشه می تواند مانع از بازیافت و استفاده مجدد آن ها شود و حتی می توان از شیشه خورده ها برای تولید موارد دیگر نیز استفاده کرد.

راه های مختلفی برای اصلاح عدم تعادل ساختاری و استفاده مجدد از شیشه های بازیافت شده و با کیفیت وجود دارد که مهم ترین آن قیمت های واقعی است، چرا که شیشه به عنوان یک مصالح ساختمانی زیر ارزش واقعی به فروش می رسد.

بیشتر بخوانید(شیشه های سوپر کلیر)

قوانین و استانداردها در استفاده مجدد از شیشه

با توجه به کمیاب بودن شیشه خورده می توان درجه بندی را برای جمع کردن شیشه ها ساختمان های قدیمی در نظر گرفت، به گونه ای که شیشه هایی که محافظت بیشتری در برابر نور خورشید دارند، مجدد مورد استفاده قرار بگیرند. مورد بعدی این که شیشه هایی که مجدد مورد استفاده قرار می گیرند، باید پایداری بالایی داشته باشند. تمیز کردن ورق های شیشه ای برداشته شده و ارائه مجدد آن ها با پوشش، باعث می شود تا CO2 کمتری تولید شود و حتی می توان مواد خام بیشتری را نیز ذخیره کرد. تمامی این موارد تنها در صورتی با ارزش خواهند بود که کیفیت همانند قبل باشد و قیمت ها نیز افزایش چندانی را نسبت به قبل نداشته باشد.

بیشتر بخوانید(شیشه هوشمند فتوکرومیک)

استفاده از شیشه های بازیافت در آینده، جزئی از ضروریات یک ساختمان

ساختمانی که سال ها قبل ساخته شده و اکنون به پایان چرخه عمر خود رسیده، مصالح با ارزشی مانند بتن، آجر، فولاد، گچ و شیشه  دارد که می توان از آن ها مجدد استفاده کرد که به حفاظت از محیط زیست نیز کمک خواهد شد. از آن جایی که تنها نیمی از CO2 خارج شده از ساختمان های جدید از عملیات اجرایی مانند تامین آب گرم و سیستم گرمایشی منتشر می شوند، نیم دیگر آن که با عنوان انرژی خاکستری نیز شناخته می شود، در پی تخریب مصالح ساختمانی تولید خواهد شد. استفاده از انرژی خاکستری در آینده از جمله مهم ترین برنامه هایی است که در صنعت ساختمان سازی باید مورد توجه قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید( شیشه هوشمند)