فهرست مطالب

نحوه ساخت شیشه هوشمند

شیشه هوشمند، نسل جدیدی از شیشه است و به گونه ای طراحی شده که امکان تغییر حالت آن از شفاف به مات و بالعکس، متناسب با میزان نور ورودی وجود دارد. از این نوع شیشه ها می توان در مکان های مختلف مانند منازل، فروشگاه ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی، اداره ها و غیره استفاده کرد تا حریم خصوصی بیشتری ایجاد گردد. اما این شیشه ها چگونه ساخته می شوند و چه جنسی دارند؟ در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی نحوه ساخت شیشه هوشمند بپردازیم.

شیشه هوشمند چیست؟

اساس کار این شیشه ها بر پایه کریستال های مایع است و زمانی که پخش آن ها نامنظم می شود، شیشه به حالت مات در می آید و توجه داشته باشید که این شیشه ها جلوی ورود نور ماورابنفش را می گیرند و تاثیری در روشنایی فضا نخواهند گذاشت. از دیگر مزایای استفاده از این نوع شیشه ها می توان به ایمنی بالا در برابر ضربه، تعمیر و نگهداری آسان، طول عمر بالا و ایجاد حریم خصوصی بیشتر اشاره کرد.
شیشه های هوشمند با سه تکنولوژی فتوکرومیک، ترموکرومیک و الکتروکرومیک کار می کنند:
• شیشه های هوشمند فتوکرومیک، زمانی که در معرض امواج الکترومغناطیس قرار بگیرند، تیره و مات می شوند و بعد از این که در معرض تابش این موج نباشند، به حالت اول خود برمی گردند و این روند به طور کاملا خودکار اتفاق می افتد.
• شیشه های هوشمند ترموکرومیک، مشخص است که با گرما کار می کنند، یعنی زمانی که دمای محیط بالا می رود، به حالت مات در می آیند و جلوی ورود حرارت به فضای داخل را نیز خواهند گرفت.
• شیشه های هوشمند الکتروکرومیک، نیز با تغییر جریان برق کار می کنند که مزیت استفاده از این نوع شیشه ها در کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه ها می باشد، چرا که دیگر نیازی به استفاده از وسایل و تجهیزات برای تعدیل دمای محیط نخواهد بود.

نحوه ساخت شیشه هوشمند

شیشه هوشمند چگونه ساخته می شود؟

ساختار شیشه هوشمند به دو دسته Passive (تاثیر پذیر) و Active (قابل کنترل) تقسیم می شوند که در شیشه های Passive، تغییر حالت شیشه از طریق جریان الکتریکی اتفاق نمی افتد و بسته به میزان و شدت نور، تغییر حالت پیدا می کنند. اما در شیشه های Active، حتما نیاز به استفاده از جریان برق و الکتریسیته خواهد بود.
شیشه هوشمند این گونه ساخته می شود که یک نوار هوشمند ما بین دو لایه شیشه لمینت می شود، در واقع، شیشه هوشمند از دو لایه تشکیل شده است که ما بین آن ماده ای به نام PDLC قرار گرفته که همان کریستال های مایع هستند که به طور کاملا نامنظم در یک زمینه پلمری پخش شده اند. لایه اول که شیشه است، روی سطح صاف قرار می گیرد و بعد از این که کاملا تمیز شد، لایه محافظی روی آن قرار داده می شود و سپس، کریستال های مایع با حساسیت و دقت بالا کار گذاشته می شوند و در نهایت، لایه دوم شیشه نیز قرار خواهد گرفت. در پایان، کل شیشه داخل دستگاه قرار می گیرد تا لمینت شود.
در ساخت شیشه هوشمند از فیلم هوشمند نیز می توان استفاده کرد که یا در پشت شیشه چسبانده می شود و یا ما بین دو لایه شیشه قرار داده خواهد شد. زمانی که فیلم هوشمند در قسمت پشت شیشه قرار بگیرد، امکان ساخت شیشه با هر نوع ضخامتی وجود خواهد داشت، اما این نوع از شیشه ها به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند.

فیلم هوشمند قابل تعویض چیست؟

فیلم هوشمند قابل تعویض، همچنین به عنوان فیلم قابل تعویض یا فیلم PDLC شناخته می شود، فناوری است که، قادر به تنظیم انتقال نور از طریق استفاده از منبع برق AC است. جزء فعال در فیلم قابل تعویض از ریز قطرات کریستال مایع تشکیل شده است که در پلیمر معلق هستند. حالت طبیعی فیلم، مولکول‌های PDLC را می‌بیند که به‌گونه‌ای چیده شده‌اند که باعث می‌شود امواج نور از سطح شکسته شوند و از سطح منعکس شوند و حالت شیشه را مخدوش کنند تا به صورت یخ زده نشان داده شوند. هنگامی که جریان الکتریکی از لایه PDLC عبور می کند، مولکول های کریستال مایع قطبی می شوند و به نور اجازه عبور می دهند.

شما می توانید جهت اطلاع از هزینه هوشمند سازی ساختمان به این لینک بروید.
توجه داشته باشید که شما می توانید شیشه هوشمند را در ابعاد و اندازه های مختلف و متناسب با فضایی که در اختیار دارید، سفارش دهید و برای این کار می توانید با کارشناسان ما در اسمارت ویو در تماس باشید.

بیشتر بدانید(انواع شیشه های هوشمند،شیشه لاکوبل)